Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 21-40 of 233
-
Barnehagelæreren sin betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt : en kvalitativ studie om barnehagelærerens opplevelse av egen betydning for barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt og hvilke tiltak de bruker i barnehagen
(Master thesis, 2016)I 2015 gikk 9 av 10 barn i barnehagen i følge tallene fra Statistisk sentralbyrå (2016), det betyr at de ansatte i barnehagen møter i dag majoriteten av alle barn i Norge. Barnehagen har derfor en unik mulighet til å kunne ... -
Barnehagens rom - rom for omsorg? En etnografisk inspirert observasjonsstudie om barnehagens fysiske miljø og de yngste barnas opplevelse av omsorg
(Master thesis, 2021)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler de yngste barnas uttrykk for opplevelse av omsorg og deres erfaring i møte med ting og mennesker i barnehagens fysiske miljø. Formålet med mastergradsavhandlingen ... -
Barnets stemme i tverretatlig samarbeid
(Master thesis, 2022)Denne studien har til hensikt å belyse barnets stemme og medvirkning i et tverretatlig samarbeid hos barn med autismespekterforstyrrelser. Barnekonvensjonen (2003) artikkel 12 slår fast at alle barn har rett til å gi uttrykk ... -
Barns medvirkning i overgangen fra barnehage til skole og SFO
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse utført gjennom semistrukturerte intervju. Informantene består av en barnehagelærer, en SFO-leder og en lærer, i tillegg til et barn i førsteklasse. Undersøkelsen har en ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Oppgaven handler om barns motstand i barnehagen. Her blir motstandsbegrepet undersøkt, om hva det er og hvordan det kan komme til uttrykk. Dette gir utgangspunkt for oppgavens problemstilling som er: "Hvordan imøtekommer ... -
Barns motstand i barnehagen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og ... -
Barns selvregulering.
(Master thesis, 2018)Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være ... -
Begynneropplæring i lesing og skriving: En studie om læreres tilrettelegging i begynneropplæringen for elever som har, eller står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2020)Lese- og skriveferdigheter er viktige ferdigheter som eleven må tilegne seg og beherske i dagens samfunn. Svake lese- og skriveferdigheter kan få store konsekvenser for elevene senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven ... -
Begynneropplæringen og pedagogiske tilnærminger
(Master thesis, 2023)Psykiske plager blant barn og unge, skolevegring og tidlig skolestart er et tema som har vært, og fremdeles er, et mye omdiskutert tema både i ulike faggrupper, og i mediene i dag. Utdanningssystemet og skolen er bare en ... -
Betydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen for matematikkvansker
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven er en litteraturgjennomgang som tar for seg forskning om tidlig innsats i forebygging av matematikkvansker hos barn. Tittelen er «Betydning av tidlig innsats for matematikkutviklingen hos barn i faresonen ... -
Betydningen av en god relasjon til lærer for elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2022)Atferdsvansker er, ved siden av lærevansker, en av de største utfordringene i dagens skole (Ogden, 2022). Kunnskap om atferdsvansker, samt hvordan lærere kan håndtere disse elevene på en god måte er derfor avgjørende. ... -
Dataspill som tiltak for motivasjon og optimalisering av iboende læringspotensial for elever med ADHD. En Scoping Review
(Master thesis, 2024)Arbeidslivets stadig endrede kunnskapskrav i dagens informasjonssamfunn har ført til tøffe kvalifiseringskrav. Som et resultat av endringene i arbeidslivet har sysselsettingen av ufaglærte uten endt videregående skole gått ... -
Demokratisk ledelse i skolen. Et litteraturreview.
(Master thesis, 2020)Oppgaven undersøker demokratisk ledelse i skolen gjennom å analysere et utvalg forskningsartikler. -
Den enslige mindreårige asylsøker - Hvordan en videregående skole utvikler kunnskap om den enslige mindreårige asylsøker
(Master thesis, 2017)Mer enn 10.000 barn på flukt uten ledsager ankom Norge i perioden 2011-2015. Barna var i hovedsak gutter fra Afghanistan, Eritrea og Somalia. Norsk lovgivning innvilger alle barn, uavhengig av status, den samme rett og ... -
Desentralisert eller kompleks kompetanseutvikling? - En kvalitativ studie av hvordan desentralisert kompetanseutvikling påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på hvordan den desentraliserte kompetanseutviklingen påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling. For å finne svar på problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre ... -
«Det er ikke så rart vi ikke finner de voksne ute, de er jo inne og har chilltime» (Even 6 år) - En kvalitativ studie av tilsynsordningens betydning for elevenes opplevelse av trygghet i friminutt
(Master thesis, 2017)Tilsyn med elever i friminutt nevnes i det meste av litteratur som handler om å sikre elevene et godt psykososialt miljø. Her ses tilsyn som et sentralt ledd for å oppdage, avhjelpe og forebygge brudd på opplæringslovens ... -
«Det er vi som kan gjøre noe med konteksten til barnet i skolen» En kvalitativ studie om hvordan lærerne forstår og arbeider med skolevegringsproblematikk
(Master thesis, 2022)Skolevegring omhandler elever som opplever sterkt emosjonelt ubehag i henhold til tilstedeværelse på skolen. Det innebærer elever som ønsker å være på skolen, men som av ulike årsaker ikke klarer. Skolevegring kan ha ... -
Det gyldige vi - en kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av samspillet på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Flere studier tyder på at dagens ungdom er veltilpasset og generelt har det veldig bra. Til tross for dette er det en økning i andelen elever som opplever psykiske vansker, stress, ensomhet og utenforskap, ifølge nasjonale ... -
«Det handler altså ikke om magefølelsen min» : En kvalitativ studie om hvordan kontaktlærere på mellomtrinnet vurderer om elever har behov for spesialundervisning
(Master thesis, 2018)Denne oppgavens tema er spesialundervisning og kontaktlærers vurdering av elevers behov for slik undervisning. I dag er det mange elever som ikke får spesialundervisning, til tross for at de har behov for ekstra hjelp. ... -
"Det hjalp meg jo veldig emosjonelt og mentalt på en måte" : En kvalitativ undersøkelse om livet til en gamer
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med gaming. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om en gamers livsverden, med hovedvekt på utdanningsløpet. Det er ikke et ...