Barns selvregulering.
Abstract
Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang,
håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring
og alle bør få mulighet til engasjement og være med på å påvirke sin egen hverdag og
sine omgivelser. Derfor må oppmerksomheten, forståelsen og kunnskapen til
barnehageansatte økes. Det er viktig at de som jobber med barn er oppmerksomme på
dette, slik at barnehageansatte kan skape et sosialt klima som kan bidra til å fremme
barns selvregulering. Det at barnehageansatte vet noe om hvordan de kan arbeide for å
fremme barns selvregulering er viktig fordi måten de voksne møter disse barna på vil i
stor grad kunne påvirke hvordan barna utvikler seg på. Forskning viser at barn som har
vansker med selvregulering kan stå i fare for å falle utenfor det sosiale samspillet i
barnehagen, prestere dårligere i skolen, og kan stå i fare for å få det vanskelig i
voksenlivet.
Problemstillingen i denne studien er: Hvordan kan barnehagepersonalet jobbe for å
fremme barns selvregulering? For å belyse studiens problemstilling ble det gjennomført
kvalitative forskningsintervju av fire spesialister med lang erfaring med å samarbeide og
veilede barnehageansatte. To av informantene jobbet innen barne- og
ungdomspsykiatrisk avdeling og to jobbet i pedagogisk psykologisk tjeneste. Intervjuene
som ble gjennomført var semistrukturerte og tok utgangspunkt i en intervjuguide.
Hovedfunnene som kommer frem i denne studien viser den store betydningen
informantene legger på at barnehagepersonalet er oppmerksomme på hvordan de selv
kan påvirke arbeidet med å fremme barns selvregulering. Funnene peker også på at
barnehagepersonalet må ha et større fokus egne følelser og at de selv klarer å se hva de
bringer med seg inn i relasjonen, da dette kan være avgjørende for arbeidet med å
fremme barns selvregulering. Andre funn viser at personalet må møte følelsene bak
barnets atferd, i tillegg til å hjelpe barna med å sette ord på sine følelser. Det kommer
også frem at barnehagepersonalet kan stille for høye krav til barna og at det ofte er
barna som må endre atferden, fremfor barnehagepersonalet og miljøet rundt barnet.
Det siste funnet peker på hvordan barnehagepersonalet kan bruke toleransevindumodellen
som et pedagogisk verktøy.