Masterstudiet i pedagogikk har to fordypningsretninger (klikk for separate lister):


Nye registreringer

  • Et dypdykk i to skolers opplevelse av PALS-programmet 

    Zahl, Filip Sveen (Master thesis, 2024)
    Problematferd og hvordan dette håndteres i skolen er et aktuelt tema en kan lese mye om i massemediene. I dette studiet har jeg tatt et dypdykk i PALS-programmet og hvordan dette fungerer som et verktøy for aktører i skolen ...
  • Hvordan anvender ledere i barnehagen veiledning som dialog i endringsprosesser 

    Westerlund, Linn Charlotte (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av følgende problemstilling Hvordan anvender ledere i barnehagen veiledning som dialog i endringsprosesser? Denne oppgaven tar utgangspunkt i fire individuelle semistrukturerte ...
  • Kjønnsinkongruens 

    Gustavsen, Karen Louise Edland (Master thesis, 2024)
    Forekomsten av personer med kjønnsinkongruens har hatt en stor økning i Norge de siste 20 årene. I klassifikasjonssystemet ICD-11 fra 2019 ble kjønnsinkongruens flyttet til seksuell helse, der det tidligere lå innunder ...
  • Offentlig omsorgssvikt i skolens regi? En refleksiv praksisforskningsstudie om lærere og spesialpedagogers erfaringer med skolens praksiser. Alltid til elevenes beste? 

    Jerijærvi, Camilla Bøen (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven har omsorgssvikt, utført av skolen som system, som tema. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan kan omsorgssvikt i skolen vise seg?» Problemstilling og tema utforskes gjennom tilnærmingen ...
  • Inkluderende Fremtid 

    Yoganathan, Vinitha (Master thesis, 2024)
    I denne masteravhandlingen undersøker jeg en kvalitativ studie der formålet er å forske på hvordan ledere kan fremme forståelsen av ulike kulturelle bakgrunner i barnehagen, for å skape et mer inkluderende miljø. Forståelse ...
  • Vold mot lærere i skolen: En kvalitativ studie av ledelsens håndtering av vold mot lærere 

    Karlsen, Benedikte (Master thesis, 2024)
    Vold og trusler mot lærere er et økende problem i den norske skolen. Denne masteravhandlingen retter søkelys mot skoleledelsens håndtering av vold mot lærere utført av elever. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan ...
  • Veiledning for foreldre som har barn med atferdsvansker: En kvalitativ studie om hvordan foreldre opplever veiledningen de får i De Utrolige Årenes foreldreveiledningsprogram 

    Frigstad, Maren (Master thesis, 2024)
    Bakgrunnen for denne undersøkelsen var å få en dypere innsikt i behovene til foreldre som har barn med atferdsvansker, spesielt i forbindelse med foreldreveiledning. Problemstillingen jeg ønsker å belyse gjennom forskningen ...
  • Å navigere i "den største frykten" 

    Skalstad, Vegard (Master thesis, 2024)
    Utgangspunktet for denne studien er å belyse omsorgsrollen for mannlige barnehagelærere. Dette er en rolle som kan være preget av ulike utfordringer som sjeldent blir belyst, både på arbeidsplassen, i media og i utdanningsløpet. ...
  • Myndiggjørende ledelse i en utdanningsorganisasjon 

    Østbye, Robin Mørk; Egeberg, Heidi Eirin Klethagen (Master thesis, 2024)
    I denne kvalitative studien er det blitt sett på hvordan implementeringen av myndiggjørende ledelse i skolen, har påvirket mellomlederes erfaringer og opplevelser knyttet til deres motivasjon, arbeidsmiljø og effektivitet. ...
  • Å leke er en menneskerett 

    Årdalen, Inger; Loftsgarden, Merete (Master thesis, 2024)
    I 1997 ble det innført 10-årig skolegang i Norge, og seksåringene skulle inn i skolen. Formålet den gang var å bruke det beste fra barnehagen og det beste fra skolen i overgangen for seksåringene. Etter hvert opplevde man ...
  • Dybdelæring og engasjement gjennom blokkundervisning 

    Yakobo, Ndashubana (Master thesis, 2024)
    Denne master oppgaven tar i bruk brevmetoden for å samle inn kvalitativ data på lærernes innsikt på blokkundervisning. Denne oppgaven bruker en skole som en case, ettersom denne skolen har tatt i bruk blokkundervisning i ...
  • Veiledning i praksis 

    Lia, Camilla Stokstad (Master thesis, 2024)
    Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ...
  • Eleven i et system: En kvalitativ undersøkelse av PP-tjenesten sitt systemrettede arbeid i skolen 

    Myrene, Karoline (Master thesis, 2024)
    I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan PP-rådgivere kan jobbe systemrettet etter henvisninger rundt enkeltelever. Systemet kan betegnes som elevens læringsmiljø, der eleven må ses som en del av miljøet og samspillet ...
  • Barnehagekvalitet og pedagogisk analyse 

    Dingsør, Margrete Rangnes (Master thesis, 2024)
    Nyere forskning indikerer at kvaliteten i den norske barnehagesektoren varierer og generelt er lavere enn forventet. Samtidig tilbringer flertallet av norske barn en stor del av de første leveårene sine i barnehagen, og ...
  • Samarbeid mellom barnehageledelse og flyktningforeldre i barnehagen 

    Rwegamira, Dona Shemsa (Master thesis, 2024)
    Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker samarbeidet mellom nyankomne kongolesiske og rwandiske flyktningeforeldre uten formell skolegang og norske barnehager. Gjennom individuelle intervjuer med fire flyktningeforeldre ...
  • Jenter med autismespekterdiagnoser 

    Akerø, Kristine Vareberg (Master thesis, 2024)
    Hensikt: Jenter med autismespekterdiagnoser får ofte sen diagnose. Å få satt en tidlig diagnose kan bidra til at den riktige støtten blir satt inn tidligere, og kan på denne måten hindre skjevutvikling og andre ...
  • Hvordan vil relasjonelle faktorer som tillit, dialog og samspill påvirke ledelse i skolen? 

    Almås, Jesper André (Master thesis, 2024)
    Denne masterstudien tar for seg betydningen av relasjoner i ledelse. Det finnes mye forskning som belyser viktigheten med gode relasjoner mellom lærer og elever, men ikke like mye om betydningen av relasjonene mellom rektor ...
  • En kvalitativ studie om PP-rådgiveres erfaringer om suksessfaktorer i overgangen fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp 

    Corneliussen, Kristine Solheim; Jonassen, Kine Louise (Master thesis, 2024)
    Hensikten med denne studien har vært å få økt innsikt i hvordan det kan tilrettelegges for gode overganger fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Denne overgangen betegnes som en grunnleggende ...
  • Selvreguleringsvansker i barnehagen 

    Grundstrøm, Birgit (Master thesis, 2024)
    Denne mastergradsavhandlingen undersøker selvregulering i en barnehagekontekst, hvordan barnehagelærere forstår begrepet selvregulering, og hvilke erfaringer de har relatert til oppfølging av barn som oppleves å ha ...
  • Historisk analyse av samisk språkopplæring i den norske grunnskolen fra 1973 til 2023 

    Gamst, Katrine (Master thesis, 2024)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan politiske beslutninger og nasjonale strategier har formet samisk språkopplæring i norske grunnskoler fra 1973 til 2023. Problemstillingen er derfor: «Hvordan har politiske beslutninger ...

Vis flere