Hvordan vil relasjonelle faktorer som tillit, dialog og samspill påvirke ledelse i skolen?
Abstract
Denne masterstudien tar for seg betydningen av relasjoner i ledelse. Det finnes mye forskning som belyser viktigheten med gode relasjoner mellom lærer og elever, men ikke like mye om betydningen av relasjonene mellom rektor og personalet i skolen. I stortingsmelding 31, om kvalitet i skolen, kommer det fram at lærerne opplever at lederne ikke er opptatt av hva de gjør, om de gjør en tilstrekkelig jobb og at lærerne med lav kvalitet på undervisningen ikke blir gitt nødvending oppfølging (Meld. St. 31 (2007-2008), s. 45). På bakgrunn av dette ønsket jeg å rette fokuset på rektorens rolle, hvor formålet er å se på hvordan relasjonelle faktorer påvirker ledelse i skolen. Studiens problemstilling er: Hvordan vil relasjonelle faktorer som tillit, dialog og samspill påvirke ledelse i skolen?
Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming, der dataene er samlet inn gjennom kvalitative brevintervjuer. I brevintervjuene som ble sendt ut via e-post til fire rektorer på Østlandet, ble de bedt om å besvare tre spørsmål. Disse tre spørsmålene tar for seg de ulike hovedbegrepene i problemstillingen, tillit, dialog og samspill.
Resultatene viser at rektorene har varierende erfaringer og lederstiler, noe som har gitt dybde og bredde i begrepene. Intervjuene med rektorer som har ulike lederstiler og erfaringer har tilført studien en variasjon i synspunktene på de ulike begrepene. Til tross for variasjonen i tolkninger og synspunkter, var det enighet om flere aspekter, spesielt hvordan de tilrettelegger for dialog, betydningen av tillit, og hvordan samspillet bidrar til god utvikling og samarbeid.