Master i pedagogikk
Masterstudiet i pedagogikk har to fordypningsretninger (klikk for separate lister):
Nye registreringer
-
"Rektor sa vi hadde mobbefri skole, men blant annet meg sjæl, og flere andre ble mobba hele tida" (Morten 19 år)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om ungdom som har fortalt om subjektive opplevelser knyttet til mobbing i skolen, og hva slags tiltak som ble gjort i skolen som organisasjon. Dette har vært en kvalitativ undersøkelse i form ... -
Skole-hjem-samarbeid i mobbesaker. En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av samarbeid med skolen i vanskelige mobbesaker
(Master thesis, 2021)Problemområde: Hensikten med denne studien er å få innblikk i foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid i vanskelig og langvarige mobbesaker. Antall barn og unge som oppgir at de utsettes for mobbing i skolen er stabilt, ... -
Anerkjennelse av minoritetsbarn
(Master thesis, 2021)Denne forskningsoppgaven omhandler en kvalitativ studie, der problemstillingen er hvordan en som pedagogisk leder i barnehagen ivaretar behovet for anerkjennelse hos barn med minoritetsbakgrunn, og hvilke utfordringer en ... -
Opplevelsen av tilhørighet blant enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ kasusstudie om opplevelsen av tilhørighet hos enslige mindreårige flyktninger. Jeg vil her jeg ta for meg temaet migrasjon og se spesielt på sosiale og kulturelle prosesser knyttet til tilhørighet. ... -
Grunnskoleelevers hverdag, under covid-19.
(Master thesis, 2021)Avhandlingen handler om personell i skolens opplevelse av elevers hverdag, under covid-19 pandemien. Det vil rettes et spesielt fokus på fremmende og hemmende faktorer i hverdagen, sett i sammenheng med sårbarhet og ... -
Muligheter for fellesskap - En intervjustudie om læreres tilrettelegging av spesialundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er hvordan spesialundervisning praktiseres av lærere på ungdomstrinnet. Den fokuserer på hvordan lærerne begrunner sine valg i tilrettelegging av spesialundervisningen, og hvilke virkemidler og ... -
Barnehagelærers medansvar for samspillsvansker. Hvordan kan kroppslig læring være en ressurs for å utvikle bedre relasjonskompetanse?
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning viser at den viktigste enkeltfaktoren for god kvalitet i barnehager er at barna har gode relasjoner med de voksne. Samtidig ser vi at samspillsvansker med barn er noe mange barnehagelærere opplever som ... -
Faglig utvikling og veiledning i en kontekst som ikke bare er en kontekst
(Master thesis, 2021)Mål Faglig utvikling og veiledning er i dag et sentralt og aktuelt tema, og denne oppgaven retter blikket mot pedagogiske lederes erfaringer til faglig utvikling og veiledning i barnehagen. Problemstillingen for prosjektet ... -
Desentralisert eller kompleks kompetanseutvikling? - En kvalitativ studie av hvordan desentralisert kompetanseutvikling påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på hvordan den desentraliserte kompetanseutviklingen påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling. For å finne svar på problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre ... -
Språkforståelse i et litterasitetsperspektiv
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven undersøkes barnehagens og skolens arbeid med litterasitet som grunnlag for personlig utvikling og senere samfunnsdeltakelse. Språkforståelse utvikles allerede fra tidlig barndom, og gjennom hele livet. Den ... -
Tamilske studenter, karrierevalg og karriereveiledning
(Master thesis, 2021)Denne masterprosjektet handler om tamilske studenters karrierevalg og deres betydning av relasjon til karriereveiledning. Jeg skal intervjue fire studenter med tamilsk bakgrunn i fra høyere utdanning. Hensikten er å få ... -
"Hvorfor stiller den personen masse krav til meg nå?" Spesialpedagogers etiske refleksjoner knyttet til bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger i deres arbeid med barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger som jobber i barnehage opplever bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger rundt barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse ... -
Autoritet i danningen - spenningen mellom grense- og frisetting
(Master thesis, 2021)Autoriteten står for fall! I dagens sen-moderne verden, virker det som at man i stadig større grad vektlegger vulgære og ensidige utgaver av frihetsidealer som selvrealisering, behovstilpasning og tilrettelegging etter ... -
Man blir jo rikere av det. Veiledningsordningen som et praksisfellesskap
(Master thesis, 2021)Sammendrag Jeg har i denne avhandlingen valgt å se profesjonskvalifisering fra et longitudinelt perspektiv. Det innebærer all læring og erfaring en person tilegner seg i de forskjellige kontekstene vedkommende opererer ... -
Hvordan beskriver ungdom utfordringer knyttet til å fullføre videregående?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i utfordringer knyttet til frafall i videregående, en utfordring som får konsekvenser på individnivå så vel som på samfunnsnivå. På bakgrunn av bekymringsverdig høye frafallstall i det ... -
Skoleleder, en tilrettelegger. En kvalitativ undersøkelse i hvordan skoleledere vurderer sin rolle med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har som formål å undersøke hvordan skoleledere arbeider og ser sin rolle med å ivareta de føringen som har kommet gjennom overordnet del tilknyttet LK20. Som skoleleder har du et ansvar for å ... -
«Forstå meg når jeg er ute av meg!» - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd. Vi har benyttet oss av kvalitative intervjuer for å finne ut mer om dette. Studien har en ... -
«Men se på alt du kan!» Om å fremme god psykososial fungering hos grunnskoleelever med dyspraksi.
(Master thesis, 2021)Studien er en kvalitativ undersøkelse, som handler om psykososial fungering hos skolebarn med dyspraktiske vansker. Studien belyser følgende problemstilling: Hvordan kan god psykososial fungering fremmes hos grunnskoleelever ... -
I øyeblikket - felles oppmerksomhet som ferdighet og fenomen hos ungdom i et normalutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Felles oppmerksomhet som grunnleggende utviklingstrekk, innebærer trinnene, eller ferdighetene å initiere til, respondere på, og opprettholde felles oppmerksomhetsretting. Alle trinnene må utføres i bestemt rekkefølge, og ... -
Snakk med folk. Hvordan legge til rette for praksisfellesskap?
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt hvordan ledelsen på en videregående skole kan legge til rette for å utvikle fungerende praksisfellesskap. Ved å foreta intervjuer med ledere og lærere på en stor og kompleks skole, ønsket ...