Relasjonsbygging ved hjelp av kjæledyr
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne studien er å se nærmere på studier som har fokus på hvordan barn med autismespekterforstyrrelse påvirkes av kjæledyr.
Problemstilling: Kan kjæledyr påvirke sosial samhandling hos barn med autismespekterforstyrrelse og hvordan kan dette eventuelt benyttes i relasjonsbyggingen mellom lærer og elev?
Metode: Systematisk litteraturstudie av kvalitative studier med tematisk analyse. Litteratursøket ble gjennomført i tre databaser: PSYCHinfo, ERIC og Idunn. Ved bruk av Perssons strategi for utvalg av artikler ble syv artikler inkludert i studien. Gjennom tematisk analyse ble fem hovedtema identifisert: kommunikasjon, oppmerksomhet, atferd, humør og samhandling. Ved å fokusere på disse hovedtemaene belyses problemstillingen fra flere sider.
Resultat: Funnene i denne studien viser at bruk av kjæledyr kan fremme relasjonskompetanse hos barn med autismespekterforstyrrelse. Barna viste økte ferdigheter innenfor en rekke områder som blant annet bedre øyekontakt, kommunikasjonsferdigheter og bedre humør.
Konklusjon: Barna viste økende relasjonskompetanse. Dette kan tyde på at bruk av kjæledyr kan bedre relasjonen mellom elev og lærer.
Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelse, Relasjonsbygging, Kjæledyr