Show simple item record

dc.contributor.advisorAmundsen, Marie-Lisbet
dc.contributor.authorJørgensen, Live
dc.date.accessioned2023-08-04T16:41:34Z
dc.date.available2023-08-04T16:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993916
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082698
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne studien er å se nærmere på studier som har fokus på hvordan barn med autismespekterforstyrrelse påvirkes av kjæledyr. Problemstilling: Kan kjæledyr påvirke sosial samhandling hos barn med autismespekterforstyrrelse og hvordan kan dette eventuelt benyttes i relasjonsbyggingen mellom lærer og elev? Metode: Systematisk litteraturstudie av kvalitative studier med tematisk analyse. Litteratursøket ble gjennomført i tre databaser: PSYCHinfo, ERIC og Idunn. Ved bruk av Perssons strategi for utvalg av artikler ble syv artikler inkludert i studien. Gjennom tematisk analyse ble fem hovedtema identifisert: kommunikasjon, oppmerksomhet, atferd, humør og samhandling. Ved å fokusere på disse hovedtemaene belyses problemstillingen fra flere sider. Resultat: Funnene i denne studien viser at bruk av kjæledyr kan fremme relasjonskompetanse hos barn med autismespekterforstyrrelse. Barna viste økte ferdigheter innenfor en rekke områder som blant annet bedre øyekontakt, kommunikasjonsferdigheter og bedre humør. Konklusjon: Barna viste økende relasjonskompetanse. Dette kan tyde på at bruk av kjæledyr kan bedre relasjonen mellom elev og lærer. Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelse, Relasjonsbygging, Kjæledyr
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleRelasjonsbygging ved hjelp av kjæledyr
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record