Kan vi snakke sammen uten et felles språk? En narrativ litteraturgjennomgang om hvordan kommunikasjonspartner i barnehagen kan tilrettelegge for at barn med behov for ASK utvikler funksjonell kommunikasjon
Abstract
Barn i barnehagen som helt eller delvis mangler talespråk vil ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Undersøkelsen belyser hva forskning sier om kommunikasjonspartnerens arbeid i barnehagen for å tilrettelegge for funksjonell kommunikasjon hos små barn som bruker ASK, med følgende problemstillingen: Hva karakteriserer eksisterende forskning om voksne kommunikasjonspartneres arbeid med ASK i barnehagen, og hva sier forskningsfunn om hvordan kommunikasjonspartner kan legge til rette for et godt språkmiljø for at barn med behov for ASK kan utvikle funksjonell kommunikasjon?
Problemstillingen blir belyst gjennom en narrativ litteraturgjennomgang, bestående av seks forskningsstudier identifisert via et systematisk søk i relevante databaser og inkludert i studien etter gitte inklusjonskriterier. Den narrative litteraturgjennomgangen er en systematisk gjennomgang av den inkluderte forskningen med søkelys på opplæring i ulike kommunikasjonsstrategier gitt til kommunikasjonspartner i barnehagen, for å legge til rette for funksjonell kommunikasjon for barn med behov for ASK.
Hovedformålet i studiene går ut på å gi opplæring til kommunikasjonspartner i å kommunisere med barn med komplekse kommunikasjonsbehov. Hver studie har søkelys på ulike kommunikasjonsstrategier, samt hvordan modellering av ASK gjør gitte kommunikasjonsmuligheter mer tilgjengelig, støtter opp og virker positivt inn på barnets kommunikasjon. De fleste studiene benytter et enkelt-deltaker multiple baseline probedesign. Utvalget i studiene inkluderer 19 dyader med en kommunikasjonspartner og ett fokusbarn.
Funn i de inkluderte studiene viser at opplæring av kommunikasjonspartner har en positiv innvirkning på kommunikativ interaksjon mellom kommunikasjonspartner og barn. Funn sier noe om barnets responstid på en gitt kommunikasjonsmulighet, om hvordan opplæring av kommunikasjonsstrategier øker sannsynligheten for å generalisere ferdigheter til ukjente kontekster og at barnet engasjerer seg i høyere nivåer i kommunikasjon med økt hyppighet i kommunikasjonshandlinger. Funn i studiene påpeker i liten grad hvordan kommunikasjonspartner kan legge til rette for bruk av ASK gjennom et tilrettelagt språkmiljø. Studiene indikerer at å gi opplæring til kommunikasjonspartner i kommunikasjonsstrategier har en positiv effekt på barnets utvikling av funksjonell kommunikasjon.