Veiledning i praksis
Abstract
Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ut av hva slags erfaringer og opplevelser andre studenter hadde med veiledningen de fikk i løpet av studiet. Dette er også viktig kunnskap som jeg ønsker å forske på for å selv kunne gi et godt tilbud til fremtidige studenter som barnehagelærer. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven bygger i stor grad på teori om veiledning, refleksjon, veileders kompetanse og samarbeid. Noen sentrale teoretikere som bidrar til å belyse problemstillingen i oppgaven er blant annet Bjerkholt, Ulleberg & Jensen, Carson & Birkeland og Nilssen. Tematikken i oppgaven er valgt på bakgrunn av innsamling av data, gjennom en induktiv tilnærming. Tematikken blir videre drøftet opp mot presenterte funn i oppgaven.
Oppgavens metodedel legger vekt på en kvalitativ undersøkelse. Jeg hadde to gruppeintervjuer, med to 3. års barnehagelærerstudenter på hver gruppe. Totalt fire informanter. Jeg valgte å gjennomføre et semistrukturert intervju for å ha noen forberedte spørsmål. Jeg ønsket likevel å ha muligheten til å stille spørsmål utenom for å kunne få tak i studentenes autentiske opplevelser. Videre valgte jeg en tematisk analyse av innsamlet data, for å fokusere på temaene i teksten og ikke personene. Kapitlet presentasjon og funn tar oss gjennom selve drøftingen av innsamlet data i oppgaven. Dataen er drøftet opp mot de ulike valgte tematikkene i oppgaven, og avsluttes med en felles drøfting hvor jeg forsøker å finne ut hvordan de ulike tematikkene kan påvirke hverandre og hvordan det hele henger sammen. Funnene viser at faktorer som tid, refleksjon og veileders rolle var vesentlige for hvordan studentene opplevde veiledningen de mottok i praksis. Det å ha tid til å ha veiledning, men også få tid til å reflektere i veiledningen om det som skjer i barnehagen, og ikke bare om hvordan de skal skrive didaktiske planer på riktig måte. Det er også relevant for oppgaven hvordan veileders rolle og kompetanse påvirker kvaliteten på veiledningen og hvilke erfaringer og opplevelser informantene sitter igjen med etterpå. Til slutt kommer en avslutning, hvor oppgavens viktigste hovedpunkter blir presentert og jeg forsøker å finne ett svar på oppgavens problemstilling.