Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlihajdaraj, Lavdim
dc.date.accessioned2020-02-14T09:03:53Z
dc.date.available2020-02-14T09:03:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2641687
dc.description.abstractBarnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være med på å påvirke sin egen hverdag og sine omgivelser. Derfor må oppmerksomheten, forståelsen og kunnskapen til barnehageansatte økes. Det er viktig at de som jobber med barn er oppmerksomme på dette, slik at barnehageansatte kan skape et sosialt klima som kan bidra til å fremme barns selvregulering. Det at barnehageansatte vet noe om hvordan de kan arbeide for å fremme barns selvregulering er viktig fordi måten de voksne møter disse barna på vil i stor grad kunne påvirke hvordan barna utvikler seg på. Forskning viser at barn som har vansker med selvregulering kan stå i fare for å falle utenfor det sosiale samspillet i barnehagen, prestere dårligere i skolen, og kan stå i fare for å få det vanskelig i voksenlivet. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan kan barnehagepersonalet jobbe for å fremme barns selvregulering? For å belyse studiens problemstilling ble det gjennomført kvalitative forskningsintervju av fire spesialister med lang erfaring med å samarbeide og veilede barnehageansatte. To av informantene jobbet innen barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling og to jobbet i pedagogisk psykologisk tjeneste. Intervjuene som ble gjennomført var semistrukturerte og tok utgangspunkt i en intervjuguide. Hovedfunnene som kommer frem i denne studien viser den store betydningen informantene legger på at barnehagepersonalet er oppmerksomme på hvordan de selv kan påvirke arbeidet med å fremme barns selvregulering. Funnene peker også på at barnehagepersonalet må ha et større fokus egne følelser og at de selv klarer å se hva de bringer med seg inn i relasjonen, da dette kan være avgjørende for arbeidet med å fremme barns selvregulering. Andre funn viser at personalet må møte følelsene bak barnets atferd, i tillegg til å hjelpe barna med å sette ord på sine følelser. Det kommer også frem at barnehagepersonalet kan stille for høye krav til barna og at det ofte er barna som må endre atferden, fremfor barnehagepersonalet og miljøet rundt barnet. Det siste funnet peker på hvordan barnehagepersonalet kan bruke toleransevindumodellen som et pedagogisk verktøy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectbarnehageren_US
dc.titleBarns selvregulering.en_US
dc.title.alternativeEn kvalitativ intervjuundersøkelse om barnehagepersonalets arbeid med å fremme barns selvregulering.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber87en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel