Blar i Master i pedagogikk på tittel
Viser treff 133-152 av 233
-
Man blir jo rikere av det. Veiledningsordningen som et praksisfellesskap
(Master thesis, 2021)Sammendrag Jeg har i denne avhandlingen valgt å se profesjonskvalifisering fra et longitudinelt perspektiv. Det innebærer all læring og erfaring en person tilegner seg i de forskjellige kontekstene vedkommende opererer ... -
Med barn og unge i fokus!
(Master thesis, 2021)Avhandlingen har gjort et forsøk på å undersøke tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, og hvordan dette kan sikre ungdom deres rett til hjelp og støtte, forankret i mandatet om tidlig innsats. Opplæringslova §1-3 slår fast ... -
Mellom fagfokus og omsorg.
(Master thesis, 2018)Psykisk helse er i dag et sentralt og aktuelt tema i samfunnsdebatten, og det hevdes fra flere hold at psykiske helseplager hos ungdom dessverre ser ut til å være økende. Skolen møter daglig alle barn og unge og er derfor ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
«Men se på alt du kan!» Om å fremme god psykososial fungering hos grunnskoleelever med dyspraksi.
(Master thesis, 2021)Studien er en kvalitativ undersøkelse, som handler om psykososial fungering hos skolebarn med dyspraktiske vansker. Studien belyser følgende problemstilling: Hvordan kan god psykososial fungering fremmes hos grunnskoleelever ... -
Mind the Gap: Ungdomsmedvirkning i teori og praksis. Fylkeskommunens ansvar for ungdomsmedvirkning etter kommuneloven og FNs barnekonvensjon
(Master thesis, 2022)Å være medborger handler om å ha like muligheter til å delta i utformingen av samfunnet. Barn og unge under 18 år utgjør 20 prosent av befolkningen i Norge. De har ikke stemmerett og de deltar sjeldent på de arenaer hvor ... -
Motivasjon, mestring, tilhørighet og opplevelse av sammenheng: En kvalitativ studie av unge voksne og deres opplevelse av motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker unge voksnes fortellinger. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om unge voksnes egne fortellinger om påvirkningsfaktorer som motiverer dem. Det er da avgrenset til hva de forteller om ... -
Muligheter for fellesskap - En intervjustudie om læreres tilrettelegging av spesialundervisning på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Tema for denne studien er hvordan spesialundervisning praktiseres av lærere på ungdomstrinnet. Den fokuserer på hvordan lærerne begrunner sine valg i tilrettelegging av spesialundervisningen, og hvilke virkemidler og ... -
Myndiggjørende ledelse i en utdanningsorganisasjon
(Master thesis, 2024)I denne kvalitative studien er det blitt sett på hvordan implementeringen av myndiggjørende ledelse i skolen, har påvirket mellomlederes erfaringer og opplevelser knyttet til deres motivasjon, arbeidsmiljø og effektivitet. ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Nonverbale lærevansker i et sosiokulturelt perspektiv. Hvordan tilrettelegge for faglig og sosial læring?
(Master thesis, 2024)Nonverbale lærevansker er en relativt komplisert, til tider omdiskutert og fortsatt relativt ukjent lærevanske. Nonverbale lærevansker har fått mer oppmerksomhet de siste årene, og er en diagnose kjennetegnet av sterkt ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
Ny som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen?
(Master thesis, 2019)Med 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på ... -
Nyankomne minoritetsspråklige elever og særskilt språkopplæring i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven gjør jeg en kvalitativ undersøkelse om forhold og føringer rundt nyankomne minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud i Norge. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hva slik opplæring innebærer, ... -
Nye betegnelser foreslås i Ny opplæringslov (NOU 2019: 23). En Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogikk og endringer i norsk utdanningspolitikk. I denne masteroppgaven har jeg anvendt en Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse, for å undersøke hvorledes ... -
Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
(Master thesis, 2022)Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. ... -
Offentlig omsorgssvikt i skolens regi? En refleksiv praksisforskningsstudie om lærere og spesialpedagogers erfaringer med skolens praksiser. Alltid til elevenes beste?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har omsorgssvikt, utført av skolen som system, som tema. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan kan omsorgssvikt i skolen vise seg?» Problemstilling og tema utforskes gjennom tilnærmingen ... -
Om å så sommerfuglefrø - Hvordan legge til rette for barns danningsprosess i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masterstudien handler om danningsbegrepet og hvordan de arbeider med begrepet i barnehagen. Oppgavens tittel er: Om å så sommerfuglefrø – hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen Prosjektet har som ... -
Om sammenheng i overgangen fra barnehage til skole: en god start for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hvordan er sammenhengen i overgangen fra barnehage til skole for barn i risikosonen. For å kunne gi svar på dette er noen utvalgte informanter bedt formulere et brev ut i fra tre forskningsspørsmål. I tillegg har jeg ...