Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 158-177 of 233
-
På nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skole
(Master thesis, 2013)Det er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. ... -
Pedagogikkens plass i plan og profesjon. Hvilke paradokser oppstår i forholdet mellom utdanning og yrke i møte med ny læreplan?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke i hvilken grad makt og ideologi virker inn og legger føringer for utdanning og danning. Særlig søker avhandlingen å se på de pedagogiske paradoksene som oppstår når en stiller ... -
Prader-Willis syndrom: Hvordan opplever foresatte til barn med Prader-Willis syndrom møtet med utdanningssystemet?
(Master thesis, 2015)Denne studien tar utgangspunkt i intervju med fem foresatte, som har barn med Prader-Willis syndrom. De fem informantene er fra ulike kommuner, som betyr at de har ulikt skoletilbud og ulik praksis i forhold til organisering ... -
Praksis som profesjonskvalifiserende? En kvalitativ studie av praksislærers rolleforståelse som en del av studenters profesjonskvalifisering.
(Master thesis, 2023)Koherens har vært et omdiskutert tema i utdanningsfeltet, og i løpet av de siste årene har det blitt stilt kritiske spørsmål om universitetenes rolle i lærerutdanningen i forbindelse med studentenes profesjonsutvikling. ... -
Praksisnær forskning og skoleledere som brobygger mellom forsking og praksis.
(Master thesis, 2019)En skoleleders arbeidshverdag er kompleks, og styres av sentrale og lokale politiske hensyn, samt organisatoriske og relasjonelle hensyn. Gjennom OECDs rapport Improving Schools in Sweden: an OECD perspective og SOU 2017:35, ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ... -
Psykisk helse i skolen. En kvalitativ intervjuundersøkelse om lærernes erfaringer av arbeidet med psykisk helse og livsmestring i skolen.
(Master thesis, 2020)Det har i de seneste årene, blitt et større fokus på psykisk helse, implisitt i skolen. Med tanke på Utdanningsdirektoratets (2019) nye overordnede læreplan, skal folkehelse og livsmestring nå implementeres inn i alle ... -
Psykososialt læringsmiljø og inkludering i barneskolen: Utfordringer og løsninger fra lærer- og elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Undersøkelser viser at til tross for mange programmer med gode intensjoner om å skape et godt og inkluderende læringsmiljø, er mobbing eller ulike former for ekskludering fortsatt en utfordring. Denne oppgaven undersøker ... -
"Rektor sa vi hadde mobbefri skole, men blant annet meg sjæl, og flere andre ble mobba hele tida" (Morten 19 år)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om ungdom som har fortalt om subjektive opplevelser knyttet til mobbing i skolen, og hva slags tiltak som ble gjort i skolen som organisasjon. Dette har vært en kvalitativ undersøkelse i form ... -
Rektor som pedagogisk leder
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg rektors rolle som skoleutvikler. Hensikten med studien er å få en dypere forståelse av hvordan rektorer på mindre skoler, som ikke har et formelt ledelsesteam rundt seg, håndterer kravet i nasjonal ... -
Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
(Master thesis, 2017)Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; ... -
Rektorens rolle i arbeidet med tilpasset opplæring - Av betydning for ungdomsskolens praktisering?
(Master thesis, 2016)Skoleledelse er et mangfoldig område som endrer seg i takt med samfunnet, og de krav og forventninger som stilles. Derfor vil heller ikke betydningen og rollen som leder i skolen stå stille. I dagens skole fokuseres det ... -
Relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring : En studie av ledelsespraksis og læreres læring ved en skole på Østlandet
(Master thesis, 2016)Tema for denne oppgaven er sammenhengen mellom skoleledelsens praksis og kollegiets kollektive læring. I dagens skole er begrepet «skolen som lærende organisasjon» et viktig fokuspunkt for å kunne ivareta sin kjernevirksomhet ... -
Relasjonsbygging ved hjelp av kjæledyr
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med denne studien er å se nærmere på studier som har fokus på hvordan barn med autismespekterforstyrrelse påvirkes av kjæledyr. Problemstilling: Kan kjæledyr påvirke sosial samhandling hos barn med ... -
Rett elev til rett utdanning.
(Master thesis, 2019)Et av skolens utdanningsoppdrag er å gi opplæring slik at det skal gi elevene et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv (Utdanningsdirektoratet, 2017b, s. 4). For at ... -
Samarbeid mellom barnehageledelse og flyktningforeldre i barnehagen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker samarbeidet mellom nyankomne kongolesiske og rwandiske flyktningeforeldre uten formell skolegang og norske barnehager. Gjennom individuelle intervjuer med fire flyktningeforeldre ... -
Sammenhengen i overgangen mellom barnehage og skole : en god skolestart for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hensikten med studien er å belyse hvilke faktorer som best mulig kan bidra til en god skolestart for barn som befinner seg i en risikosone for å utvikle faglige eller psykososiale og sosiale vansker. Studien tar utgangspunkt ... -
Samspillsvansker og utvikling av sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative intervjuundersøkelsen har jeg undersøkt hvordan en gruppe 4-5 åringer og barnehagelærere opplever fenomenet samspillsvansker. Jeg har fått noen svar på hvordan barnehagelærere identifiserer og støtter ... -
Selvreguleringsvansker i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen undersøker selvregulering i en barnehagekontekst, hvordan barnehagelærere forstår begrepet selvregulering, og hvilke erfaringer de har relatert til oppfølging av barn som oppleves å ha ... -
Setter ungdomstrinnsatsningen spor etter seg? : En kvalitativ studie – læreres og rektors erfaringer i et nasjonalt utviklingsarbeid
(Master thesis, 2016)Masteroppgaven har hatt til formål å innhente erfaringer med hvordan en skole har drevet organisasjonsutvikling og utviklet ny praksis ved å delta i Ungdomstrinn i utvikling. Skolen har i tillegg til klasseledelse valgt ...