Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 1-20 of 233
-
ADHD og atferdsvansker i skolen Læreres opplevelse av kunnskap om og ivaretakelse av elever med ADHD i skolen
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fire lærere. Hensikten er å få større kunnskap om hvordan de selv opplever at de ivaretar elever med ADHD, og hvilken kunnskap de har om temaet. ... -
«Alle elever er den foretrukne elev» - Skoleledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall
(Master thesis, 2017)Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, ... -
"Alle skal med, sånn at det er vi. Det blir som et puslespill" : en studie med blikk på inkluderende fellesskap, der økt bemanning utgjør konteksten
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere beskriver arbeidet med inkluderende fellesskap i barnehagen. Formålet er å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan barnehagelærere forstår oppgaven med inkluderende ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon blant jevnaldre. En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagoger tenker om muligheter, og evnetulle utfordringer, ved jevnaldre som kommunikasjonspartnere i barnehagen
(Master thesis, 2023)Ofte kan det tenkes at evnen til å forstå og uttrykke seg språklig, kan for mange være en selvfølge. For barn med redusert tale kan alternative og supplerende kommunikasjonsformer (ASK), bli benyttet for å lette dette. I ... -
Andreårselever i norsk folkehøgskole – en venn eller en ansatt?
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker andreårselevers læring i folkehøgskolen i lys av sosial læringsteori og presenterer en analyse av hvordan andreårselevenes praksis påvirker deres læring i rollen som andreårselever i folkehøgskolen. ... -
Anerkjennelse av minoritetsbarn
(Master thesis, 2021)Denne forskningsoppgaven omhandler en kvalitativ studie, der problemstillingen er hvordan en som pedagogisk leder i barnehagen ivaretar behovet for anerkjennelse hos barn med minoritetsbakgrunn, og hvilke utfordringer en ... -
Anerkjennelse og inkludering av barn som er avhengig av ASK i barnehagen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke spesialpedagogers tanker og erfaringer, omkring anerkjennelse og inkludering av barn som er avhengig av alternativ og supplerende kommunikasjon i barnehagen. Det er benyttet ... -
Angstproblematikk blant ungdom
(Master thesis, 2022)Formål: Formålet med denne studien er å få svar på problemstillingen: Hvordan opplever fagansatte i barne- og ungdomspsykiatrien at elever med angst blir møtt i ungdomstrinnet? Valget ble foretatt på bakgrunn av at det har ... -
Another brick in the wall?: En kvalitativ casestudie av lærerutdanningen som forberedelse på aktørrollen
(Master thesis, 2023)Denne studien forsøker å belyse hvordan lærerstudenter opplever å ha innflytelse og påvirkningskraft i lærerutdanningen, og dermed hvordan lærerutdanningen forbereder studenter på å være aktører i skolen. Skolens formål ... -
ASK – en del av barnehagens måte å kommunisere på!
(Master thesis, 2017)Barn i barnehage som ikke utvikler språk og kommunikasjonsferdigheter i samme takt som andre barn, kan ha behov for en alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) for å gjøre seg forstått. Forskning viser at tilegnelse ... -
"ASK-hjelpemiddelet skal alltid følge de"
(Master thesis, 2024)Noen barn i Norge har komplekse sykdomsbilder, som gjør at de har avlastningstilbud på avlastningsbolig. Dette er et døgntilbud, på institusjon, borte fra barnets hjem. Siden avlastningsboligen ikke er en pedagogisk enhet, ... -
Atferdsanalysens rolle og relevans i dagens pedagogikk - Å lede og å påvirke et barn
(Master thesis, 2023)Hensikten med studien er å finne ut hva eksperter og fagfolk innenfor ulike felt som jobber med barn og unge mener om atferdsanalysens relevans i dagens pedagogikk. Både i forståelsen av og tilnærmingen til barn og unges ... -
Autisme i skolen : kommuners praksis og et forsvarlig opplæringstilbud
(Master thesis, 2013) -
Autoritet i danningen - spenningen mellom grense- og frisetting
(Master thesis, 2021)Autoriteten står for fall! I dagens sen-moderne verden, virker det som at man i stadig større grad vektlegger vulgære og ensidige utgaver av frihetsidealer som selvrealisering, behovstilpasning og tilrettelegging etter ... -
Avdekking av språkforstyrrelser hos flerspråklige barn i barnehagealder
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Antallet flerspråklige barn i norske barnehage har økt betydelig, og i 2018 gikk det 50 900 flerspråklige barn i norske barnehager, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet (2019). Selv om forekomsten av ... -
Avdekking av vold og seksuelle overgrep mot førskolebarn. Med fokus på tilrettelegging i avhørssituasjonen
(Master thesis, 2020)Studien omhandler avhør av barn i førskolealder og hvordan det tilrettelegges for at disse yngste barna skal kunne åpne seg og fortelle i avhør om vold og seksuelle overgrep, ved slik mistanke. Ulike faktorer som kan bidra ... -
Balansekunst : Skolelederrollen og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår skoleleder prinsippet om tilpasset opplæring og sin rolle når det gjelder implementeringen av prinsippet i praksis? Jeg stiller følgende forskningsspørsmål: - ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Barnehagekvalitet og pedagogisk analyse
(Master thesis, 2024)Nyere forskning indikerer at kvaliteten i den norske barnehagesektoren varierer og generelt er lavere enn forventet. Samtidig tilbringer flertallet av norske barn en stor del av de første leveårene sine i barnehagen, og ... -
Barnehagelærere med masterutdanning
(Master thesis, 2021)I denne masteravhandlingen har hovedtema vært barnehagelæreres anvendelse av masterkompetanse i barnehagen. Det er tatt utgangspunkt i problemstillingen «hva fremhever barnehageeiere at barnehagelærere med masterkompetanse ...