Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 120-139 of 233
-
Ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien min er at jeg ønsker å få en dypere forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen ut ifra eierens og styrerens forståelse. Oppgaven starter med at jeg viser til historiske utviklingstrekk ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Ledelse av endringsprosesser: Hvordan forholder skoleledere seg til endringsprosesser som kreves i organisasjonen ved innføring av Kunnskapsløftet 2020?
(Master thesis, 2022)I prosjektet er det undersøkt hvordan fire skoleledere fra ulike deler av landet forholder seg til endringsprosesser som kreves ved innføring av Kunnskapsløftet 2020. Det er tatt utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign ... -
Ledelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaver
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 ... -
Ledelse av skoleutvikling: Hvordan kan ledelsen legge til rette for et systematisk skolebasert utviklingsarbeid?
(Master thesis, 2014)Temaet for denne oppgaven er ledelsens rolle i et skolebasert utviklingsarbeid. Jeg har brukt en skole på Østlandet som utgangspunkt, og har samarbeidet med ledelsen ved skolen, rektor og to inspektører. Empirien er samlet ... -
Ledelse og psykisk helse.
(Master thesis, 2019)Denne masteravhandlingen handler om ledelse og psykisk helse, med fokus på hva styrere i barnehager mener er viktig for at arbeidstakere med lettere psykiske helseutfordringer skal fungere i arbeid. Den teoretiske ... -
Lese for livet : En kvalitativ undersøkelse av effektive lesestrategier for elever med autismespekterforstyrrelser og elever med Down syndrom
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og elever med Down syndrom (DS), og deres språk, lese- og skriveutvikling. En rekke studier viser til at både elever med ASF og ... -
Lesing på skjerm og papir. God leseforståelse for 1. klassinger - en litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen undersøker hva et utvalg forskningsartikler sier om 1.klassingers leseforståelse i møte med multimodale og lineære tekster på skjerm sammenlignet med papir. Det forutsettes at elevene leser selv ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Læringsmiljøsamtalen : en metode for å skape et bedre læringsmiljø?
(Master thesis, 2013) -
Man blir jo rikere av det. Veiledningsordningen som et praksisfellesskap
(Master thesis, 2021)Sammendrag Jeg har i denne avhandlingen valgt å se profesjonskvalifisering fra et longitudinelt perspektiv. Det innebærer all læring og erfaring en person tilegner seg i de forskjellige kontekstene vedkommende opererer ... -
Med barn og unge i fokus!
(Master thesis, 2021)Avhandlingen har gjort et forsøk på å undersøke tverretatlig og tverrfaglig samarbeid, og hvordan dette kan sikre ungdom deres rett til hjelp og støtte, forankret i mandatet om tidlig innsats. Opplæringslova §1-3 slår fast ... -
Mellom fagfokus og omsorg.
(Master thesis, 2018)Psykisk helse er i dag et sentralt og aktuelt tema i samfunnsdebatten, og det hevdes fra flere hold at psykiske helseplager hos ungdom dessverre ser ut til å være økende. Skolen møter daglig alle barn og unge og er derfor ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
«Men se på alt du kan!» Om å fremme god psykososial fungering hos grunnskoleelever med dyspraksi.
(Master thesis, 2021)Studien er en kvalitativ undersøkelse, som handler om psykososial fungering hos skolebarn med dyspraktiske vansker. Studien belyser følgende problemstilling: Hvordan kan god psykososial fungering fremmes hos grunnskoleelever ... -
Mind the Gap: Ungdomsmedvirkning i teori og praksis. Fylkeskommunens ansvar for ungdomsmedvirkning etter kommuneloven og FNs barnekonvensjon
(Master thesis, 2022)Å være medborger handler om å ha like muligheter til å delta i utformingen av samfunnet. Barn og unge under 18 år utgjør 20 prosent av befolkningen i Norge. De har ikke stemmerett og de deltar sjeldent på de arenaer hvor ... -
Motivasjon, mestring, tilhørighet og opplevelse av sammenheng: En kvalitativ studie av unge voksne og deres opplevelse av motivasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker unge voksnes fortellinger. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om unge voksnes egne fortellinger om påvirkningsfaktorer som motiverer dem. Det er da avgrenset til hva de forteller om ...