Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 166-185 of 233
-
"Rektor sa vi hadde mobbefri skole, men blant annet meg sjæl, og flere andre ble mobba hele tida" (Morten 19 år)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om ungdom som har fortalt om subjektive opplevelser knyttet til mobbing i skolen, og hva slags tiltak som ble gjort i skolen som organisasjon. Dette har vært en kvalitativ undersøkelse i form ... -
Rektor som pedagogisk leder
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg rektors rolle som skoleutvikler. Hensikten med studien er å få en dypere forståelse av hvordan rektorer på mindre skoler, som ikke har et formelt ledelsesteam rundt seg, håndterer kravet i nasjonal ... -
Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
(Master thesis, 2017)Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; ... -
Rektorens rolle i arbeidet med tilpasset opplæring - Av betydning for ungdomsskolens praktisering?
(Master thesis, 2016)Skoleledelse er et mangfoldig område som endrer seg i takt med samfunnet, og de krav og forventninger som stilles. Derfor vil heller ikke betydningen og rollen som leder i skolen stå stille. I dagens skole fokuseres det ... -
Relasjonen mellom ledelsens praksis og kollegiets kollektive læring : En studie av ledelsespraksis og læreres læring ved en skole på Østlandet
(Master thesis, 2016)Tema for denne oppgaven er sammenhengen mellom skoleledelsens praksis og kollegiets kollektive læring. I dagens skole er begrepet «skolen som lærende organisasjon» et viktig fokuspunkt for å kunne ivareta sin kjernevirksomhet ... -
Relasjonsbygging ved hjelp av kjæledyr
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med denne studien er å se nærmere på studier som har fokus på hvordan barn med autismespekterforstyrrelse påvirkes av kjæledyr. Problemstilling: Kan kjæledyr påvirke sosial samhandling hos barn med ... -
Rett elev til rett utdanning.
(Master thesis, 2019)Et av skolens utdanningsoppdrag er å gi opplæring slik at det skal gi elevene et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv (Utdanningsdirektoratet, 2017b, s. 4). For at ... -
Samarbeid mellom barnehageledelse og flyktningforeldre i barnehagen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker samarbeidet mellom nyankomne kongolesiske og rwandiske flyktningeforeldre uten formell skolegang og norske barnehager. Gjennom individuelle intervjuer med fire flyktningeforeldre ... -
Sammenhengen i overgangen mellom barnehage og skole : en god skolestart for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hensikten med studien er å belyse hvilke faktorer som best mulig kan bidra til en god skolestart for barn som befinner seg i en risikosone for å utvikle faglige eller psykososiale og sosiale vansker. Studien tar utgangspunkt ... -
Samspillsvansker og utvikling av sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative intervjuundersøkelsen har jeg undersøkt hvordan en gruppe 4-5 åringer og barnehagelærere opplever fenomenet samspillsvansker. Jeg har fått noen svar på hvordan barnehagelærere identifiserer og støtter ... -
Selvreguleringsvansker i barnehagen
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen undersøker selvregulering i en barnehagekontekst, hvordan barnehagelærere forstår begrepet selvregulering, og hvilke erfaringer de har relatert til oppfølging av barn som oppleves å ha ... -
Setter ungdomstrinnsatsningen spor etter seg? : En kvalitativ studie – læreres og rektors erfaringer i et nasjonalt utviklingsarbeid
(Master thesis, 2016)Masteroppgaven har hatt til formål å innhente erfaringer med hvordan en skole har drevet organisasjonsutvikling og utviklet ny praksis ved å delta i Ungdomstrinn i utvikling. Skolen har i tillegg til klasseledelse valgt ... -
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ... -
Skole-hjem-samarbeid i mobbesaker. En kvalitativ studie av foreldres opplevelse av samarbeid med skolen i vanskelige mobbesaker
(Master thesis, 2021)Problemområde: Hensikten med denne studien er å få innblikk i foreldres erfaringer med skole-hjem-samarbeid i vanskelig og langvarige mobbesaker. Antall barn og unge som oppgir at de utsettes for mobbing i skolen er stabilt, ... -
Skoleeier sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan skoleeier for grunnskolen oppfatter sitt handlingsrom og ansvar innenfor rammen av reformen Kunnskapsløftet 2006. Med denne reformen har skoleeier fått større ansvar for skolens ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
Skoleleder, en tilrettelegger. En kvalitativ undersøkelse i hvordan skoleledere vurderer sin rolle med vekt på profesjonsfellesskap i overordnet del.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har som formål å undersøke hvordan skoleledere arbeider og ser sin rolle med å ivareta de føringen som har kommet gjennom overordnet del tilknyttet LK20. Som skoleleder har du et ansvar for å ...