Setter ungdomstrinnsatsningen spor etter seg? : En kvalitativ studie – læreres og rektors erfaringer i et nasjonalt utviklingsarbeid
Abstract
Masteroppgaven har hatt til formål å innhente erfaringer med hvordan en skole har drevet organisasjonsutvikling og utviklet ny praksis ved å delta i Ungdomstrinn i utvikling. Skolen har i tillegg til klasseledelse valgt regning i alle fag.
Litt om bakgrunn - Ungdomstrinn i utvikling (UiU) er en nasjonal satsning som skal utvikle en praksis for å snu den manglende motivasjonen og mestringen hos elevene, og for å bedre læringsmiljø og læring. Områdene i satsningen er lesing, regning og klasseledelse, samt at elevvurdering er en del av alle områdene.
Målsetting for satsningen er både organisasjonsutvikling og en utvikling av ny undervisning på den enkelte arbeidsplass. Ønsket er at satsningen skal bidra til å gi elevene på ungdomstrinnet økt motivasjon for å bedre læringsresultatene.
Hensikten med forskningen har vært å innhente noen interessante funn som kan være suksessfaktorer for flere enn denne ene skolen. Materialet kan vise om UiU har satt noen spor etter seg, og om disse erfaringene i å arbeide på kan ha noen betydning videre for skolen.
Oppgaven er en kvalitativ studie fra en skole der rektor og tre lærere er intervjuet. Skolen deltok i pulje 1. Målet med intervjuene har vært å finne frem til deres erfaringer fra utviklingsarbeidet.
Av teori har jeg valgt ut noen sentrale perspektiver, bakgrunnsteori og begreper fra ungdomstrinnsatsningen. Det er Wengers teori om praksisfellesskap, Wells læringssyklus, Senges disipliner om en lærende organisasjon, Deweys refleksjon som bidrag til ny forståelse, Mitchell og Sakneys læringsfellesskap, Bjørnsruds ITP-modell, Kolbs læringssirkel, Tillers teori om erfaringslæring, Desimones teori om hvordan lærere lærer, Robinsons metastudie om et felles rammeverk for lærere, Agyris&Schøns organisasjonslæring, Lewins tre-stegs-modell for endring, Bolman&Deals analyseverktøy for lærere og Fullans faktorer for lederskap.
Funnene viser at rektor sammen med kommunalsjef har hatt en stor innvirkning på utviklingsarbeidet. Rektor har vist vei og formidlet en fortelling om fremtiden. Hun har vært tydelig leder, hatt klare forventninger, støttet og etterspurt. Rektor og lærerne har deltatt i en organisasjonsutvikling på egen skole der det er utviklet ny praksis i klasseledelse og regning i alle fag. Lærerne har deltatt i utviklingsarbeidet med både iver og entusiasme. De berømmer rektor som har vært tett på og «holdt det varmt» i en travel hverdag. Høyskolen (UH) har bidratt med forskningsbasert kunnskap som er knyttet til lærernes undervisning. UH har støttet rektor og lærerne i arbeidet. Det har vært forpliktende mellomarbeid og presentasjon av ny praksis.
Hva kan funnene i studien tyde på?
Det er en stor sannsynlighet for at UiU har satt spor etter seg på skolen. Erfaringene fra rektor og lærere beskriver læringsprosesser i personalet som har bidratt til en mer lærende og samstemt skole. Rektors lederskap har vært viktig og lærerne har vært lojale mot det som er bestemt. Det er utviklet praksis som gjenkjennes på hele skolen. Skolen har startet et arbeid mot en felles pedagogisk plattform.