Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en
pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette
pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; Danning og utdanning av nye
samfunnsborgere. Parallelt med dette arbeidet finner man de administrative og
strukturelle sidene ved skoledriften. Uten at de strukturelle og driftsmessige aspektene
ved skolen ivaretas på en ansvarlig og profesjonell måte er det vanskelig å drive en god
skole med høy pedagogisk kvalitet. De administrative aspektene ved skoledriften kan
derfor sies å ligge til grunn for det pedagogiske arbeidet og en profesjonell skoleleder
må derfor stå stødig i begge disse virkelighetene for å drive en skole med høy kvalitet.
Undersøkelser viser at norske rektorer bruker store deler av sin arbeidstid på det som
kan karakteriseres som administrative oppgaver sammenlignet med kollegaer fra
sammenlignbare land. Norske rektorer rapporterer også at mengden administrative
oppgaver øker og at dette går på bekostning av muligheten til å utøve pedagogisk
ledelse. I denne masteroppgaven ønsker jeg derfor å undersøke hvordan rektorer i
grunnskolen forholder seg til høye krav og forventninger til administrativ drift av
skolen, samtidig som rektor er skolens pedagogiske leder med ansvar for å drive skolens
pedagogiske utviklingsarbeid fremover.
Ved bruk av kvalitativt forskningsintervju ønsker jeg å få frem rektorenes stemme bak
tallene. Hvordan forstår rektorer oppgaven sin som pedagogiske ledere? Hvordan løser
de mengdene med administrativ arbeid? Hvordan strukturerer de arbeidshverdagen og
organisasjonen for å frigjøre tid til pedagogisk ledelse? Disse spørsmålene har ikke
enkle svar og vil være påvirket av en rekke faktorer.
Handlingsrommet til rektor er styrt av skolens styringsdokumenter, ressurser og
skoleeiers prioriteringer og satsingsområder i gjeldende kommune. I tillegg vil rommet
for pedagogisk ledelse være påvirket av skolekulturen på den enkelte skole. Rektor har
dermed et spenn av rammebetingelser som må hensynstas i egne prioriteringer av
skolens drift og utvikling. For at dette skal kunne ivaretas vil jeg i denne oppgaven
argumentere for distribuerte ledelsesformer som frigjør ressursene og kompetansen i
organisasjonen. Videre må tid til pedagogisk og faglig arbeid og utvikling prioriteres og
skjermes i flere ledd av organisasjonen. I lys av de økende administrative oppgavene for
både rektorer og lærere er dette ingen enkel oppgave. Rektorene i denne studien peker
imidlertid på ledelsesformer og strukturer som vil kunne gjøre dette mulig og som vil
kunne frigjøre rektors potensial som pedagogisk leder. Jeg vil med denne oppgaven
belyse noen av disse mulighetene og strukturene, som et bidrag til pedagogisk og
administrativ ledelse av høy kvalitet i fremtidens skole.