Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 221-233 of 233
-
Veiledning av foreldre med psykisk utviklingshemming : anført av metodikk eller etikk?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Dette prosjektet handler om foreldre med psykisk utviklingshemming i møte med veiledere i en barnevernfaglig kontekst. I Norge har det vært lite oppmerksomhet om dette temaet, og forskning er nærmest ... -
Veiledning for foreldre som har barn med atferdsvansker: En kvalitativ studie om hvordan foreldre opplever veiledningen de får i De Utrolige Årenes foreldreveiledningsprogram
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne undersøkelsen var å få en dypere innsikt i behovene til foreldre som har barn med atferdsvansker, spesielt i forbindelse med foreldreveiledning. Problemstillingen jeg ønsker å belyse gjennom forskningen ... -
Veiledning i praksis
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ... -
Veiledning mellom spesialpedagog og assistent En kvalitativ studie om veiledningens betydning for mestrings- og handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført for å løfte frem potensialet i veiledning mellom spesialpedagog og assisten i skolen, der assistenten jobber med barn som har behov for tett voksenoppfølging. Masteroppgaven ... -
Verdier i spill når det gjennomføres seksualitetsundervisning i et kulturelt mangfoldig klasserom. En studie basert på kvalitative intervjuer med lærere og helsesykepleiere om deres erfaringer fra seksualitetsundervisningen på norske statlige ungdomsskoler.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg hvordan de som underviser i seksualitetsundervisining på norske ungdomsskoler kan risikere å undertrykke minoriteteselevers verdier når de underviser i et kulturelt mangfoldig klasserom. Dette ... -
Vi skriver, leser og lærer sammen. STL+ for alle!
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om å utvikle en skrive- og leseopplærings-metode for elever med utviklingshemning. Samtidig har jeg ønsket å ta rede på om metoden kan overføres til begynneropplæringen i skriving ... -
Vold mot lærere i skolen: En kvalitativ studie av ledelsens håndtering av vold mot lærere
(Master thesis, 2024)Vold og trusler mot lærere er et økende problem i den norske skolen. Denne masteravhandlingen retter søkelys mot skoleledelsens håndtering av vold mot lærere utført av elever. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan ... -
Vurdering for læring og IOP
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsoppgaven retter søkelyset på IOP og vurdering for læring. Formålet med studien er å undersøke i hvilken grad IOP blir anvendt i lærerens vurderingspraksis. Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn ... -
Å få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?
(Master thesis, 2013)Statssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk ... -
Å leke er en menneskerett
(Master thesis, 2024)I 1997 ble det innført 10-årig skolegang i Norge, og seksåringene skulle inn i skolen. Formålet den gang var å bruke det beste fra barnehagen og det beste fra skolen i overgangen for seksåringene. Etter hvert opplevde man ... -
Å lære å lære eller å lære for å endre? - en kvalitativ studie om barnehageledernes refleksjoner omkring utviklings- og endringsarbeid i barnehagen og hvordan de relaterer dette til begrepet «lærende organisasjon».
(Master thesis, 2022)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017) være en lærende organisasjon, og dette kan ses i sammenheng med at barnehagen må håndtere nye krav og utfordringer. Det er behov for at barnehagen ... -
Å navigere i "den største frykten"
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne studien er å belyse omsorgsrollen for mannlige barnehagelærere. Dette er en rolle som kan være preget av ulike utfordringer som sjeldent blir belyst, både på arbeidsplassen, i media og i utdanningsløpet. ... -
Å se skogen for mer enn trær
(Master thesis, 2023)Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning ...