Å se skogen for mer enn trær
Abstract
Jeg har i denne avhandlingen valgt å se på barnehagelærerprofesjonens forhold og arbeid rundt skoleforberedende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen. Det er fokus på medvirkning, lek og utforskning gjennom de ulike nivåene av avhandlingen.
Problemstillingen jeg skal prøve å besvare er:
“Hvordan legger barnehagelæreren til rette for medvirkning, lek og utforskende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen ute i naturen?”
Denne avhandlingen er et kvalitativt studie for å belyse barnehagelærerens forhold til medvirkning, lek og utforskende aktiviteter for de eldste barna i barnehagen. I tillegg søker jeg å utvide forståelsen min rundt utelekens muligheter i naturens mangfold, og som en mulig aktivitet i forberedelsen til skolestart for de eldste barna i barnehagen.
Gjennom forskning, teori, funn fra empiri fra én barnehage og drøfting har jeg funnet bekreftelser på at utelek kan bidra til utvikling av egenskaper som kan være viktig å ha med seg til skolestart. Disse egenskapene innebærer blant annet barns medvirkning og effekten av det, kjenne på samhold og styrke fellesskapsfølelsen, prøve ut ting en kanskje synes er skummelt og mestre det skumle, kjenne på mestring og nederlag i trygge rammer, styrke selvbildet og troen på seg selv, og sist - men ikke minst - å kjenne på lekens magi.
Barnehagelærerens refleksjoner og pedagogiske valg kan være avgjørende for om hvordan medvirkning, lek og utforskende aktiviteter legges til rette for de eldste barna i barnehagen ute i skogen.