Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 142-161 of 233
-
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Nonverbale lærevansker i et sosiokulturelt perspektiv. Hvordan tilrettelegge for faglig og sosial læring?
(Master thesis, 2024)Nonverbale lærevansker er en relativt komplisert, til tider omdiskutert og fortsatt relativt ukjent lærevanske. Nonverbale lærevansker har fått mer oppmerksomhet de siste årene, og er en diagnose kjennetegnet av sterkt ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
Ny som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen?
(Master thesis, 2019)Med 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på ... -
Nyankomne minoritetsspråklige elever og særskilt språkopplæring i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven gjør jeg en kvalitativ undersøkelse om forhold og føringer rundt nyankomne minoritetsspråklige elevers opplæringstilbud i Norge. Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske hva slik opplæring innebærer, ... -
Nye betegnelser foreslås i Ny opplæringslov (NOU 2019: 23). En Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogikk og endringer i norsk utdanningspolitikk. I denne masteroppgaven har jeg anvendt en Foucault-inspirert tilnærming til diskursanalyse, for å undersøke hvorledes ... -
Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
(Master thesis, 2022)Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. ... -
Offentlig omsorgssvikt i skolens regi? En refleksiv praksisforskningsstudie om lærere og spesialpedagogers erfaringer med skolens praksiser. Alltid til elevenes beste?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har omsorgssvikt, utført av skolen som system, som tema. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan kan omsorgssvikt i skolen vise seg?» Problemstilling og tema utforskes gjennom tilnærmingen ... -
Om å så sommerfuglefrø - Hvordan legge til rette for barns danningsprosess i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masterstudien handler om danningsbegrepet og hvordan de arbeider med begrepet i barnehagen. Oppgavens tittel er: Om å så sommerfuglefrø – hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen Prosjektet har som ... -
Om sammenheng i overgangen fra barnehage til skole: en god start for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hvordan er sammenhengen i overgangen fra barnehage til skole for barn i risikosonen. For å kunne gi svar på dette er noen utvalgte informanter bedt formulere et brev ut i fra tre forskningsspørsmål. I tillegg har jeg ... -
Oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen. Jeg har valgt å avgrense studien til oppfølging etter at mobbingen er stoppet. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt ... -
Opplevelsen av tilhørighet blant enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Opplevelse av tilhørighet hos enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter. * En retrospektiv kasusstudie med spesielt fokus mot betydningen av de kulturelle og sosiale ... -
Opplevelser av inkludering. Et innblikk i elever med nedsatt fysisk funksjonsevne sine opplevelser av inkludering
(Master thesis, 2021)Inkluderende opplæring er en internasjonal og nasjonal politisk målsetting og det foreligger tydelige føringer om at utdanningsinstitusjoner skal imøtekomme mangfoldet av elever. Alle elever skal ha mulighet til å delta i ... -
Organisering av et spesialpedagogisk team - omorganisering og veien videre
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven baserer seg på aksjonsforskning sammen med tre kommunalt ansatte spesialpedagoger som har fått sin arbeidssituasjon endret. Temaet for oppgaven er spesialpedagogisk praksis og organisering ... -
Overgangen mellom barnehage og skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er fokuset på sammenhengen mellom barnehagen og skolen, og den faglige og politiske diskusjonen som foregår, og har foregått, de senere årene omkring evalueringen av seksårsreformen og sammenhengen ... -
På nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skole
(Master thesis, 2013)Det er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. ... -
Pedagogikkens plass i plan og profesjon. Hvilke paradokser oppstår i forholdet mellom utdanning og yrke i møte med ny læreplan?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke i hvilken grad makt og ideologi virker inn og legger føringer for utdanning og danning. Særlig søker avhandlingen å se på de pedagogiske paradoksene som oppstår når en stiller ... -
Prader-Willis syndrom: Hvordan opplever foresatte til barn med Prader-Willis syndrom møtet med utdanningssystemet?
(Master thesis, 2015)Denne studien tar utgangspunkt i intervju med fem foresatte, som har barn med Prader-Willis syndrom. De fem informantene er fra ulike kommuner, som betyr at de har ulikt skoletilbud og ulik praksis i forhold til organisering ... -
Praksis som profesjonskvalifiserende? En kvalitativ studie av praksislærers rolleforståelse som en del av studenters profesjonskvalifisering.
(Master thesis, 2023)Koherens har vært et omdiskutert tema i utdanningsfeltet, og i løpet av de siste årene har det blitt stilt kritiske spørsmål om universitetenes rolle i lærerutdanningen i forbindelse med studentenes profesjonsutvikling. ...