Om å så sommerfuglefrø - Hvordan legge til rette for barns danningsprosess i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2483247Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [233]
Sammendrag
Denne masterstudien handler om danningsbegrepet og hvordan de arbeider med begrepet i barnehagen. Oppgavens tittel er: Om å så sommerfuglefrø – hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen Prosjektet har som formål å sette lys på hvordan det pedagogiske personalet oppfatter danning og dannelse og hvordan styrer kan støtte sitt personale i dette arbeidet.
Følgende problemstilling og forskningsspørsmål er belyst: Hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen? - Hvordan oppfatter den pedagogiske lederen begrepet danning - Hva anser den pedagogiske lederen er viktig når man jobber med barns danningsprosess i barnehagen? - Hvordan kan styreren legge til rette for at det kan jobbes med danning?
Studien er basert på kvalitativ forskningsmetode. Fire pedagoger og en styrer fra en barnehage har gjennom brevmetoden bidratt til å svare på undersøkelsens problemstilling og forskningsspørsmål. Forskningsfunnene vil bli presentert med utgangspunkt i en hermeneutisk forståelsesramme.
Oppgaven bygger på teori som omhandler ulike forståelser av danningsbegrepet. Den teoretiske gjennomgangen gir et kort historisk tilbakeblikk, men hovedfokuset er å presentere ulike teorier på danningsbegrepet. Samtidig som jeg med utgangspunkt i oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål har funnet det hensiktsmessig å løfte frem teori rundt ledelse generelt og endringsledelse spesielt.
Undersøkelsen gav tre hoved funn i kategoriene Hva legger du i begrepet danning, hva anser du er viktig når du skal jobbe med danning og hvorfor og hvordan kan styrer legge til rette for at det kan jobbes med danning?
Under funnet «Hva legger du i begrepet danning» kom jeg etter analyse frem til 3 delmoment. Det første sier at danning er en prosess som er i utvikling og aldri avsluttes. Neste handler om at innholdet i prosessen er vesentlig og nøye gjennomtenkt og til slutt sier funnent at innholdet handler om forholdet til barna og hvordan man sammen skal utvikle holdninger og verdier.
Det neste spørsmålet lød: Hva anser du er viktig når du skal jobbe med danning og hvorfor? Igjen ble det tre underkategorier som ble drøftet videre. Det er viktig å være en god rolle modell for både barn og andre voksne, Kunne skape arenaer for mestring og deltagelse og ha rom for spontanitet i barnehagehverdagen.
Det ble også spurt om hvordan styrer kan legge til rette for at det kan jobbes med danning og igjen ble det tre kategorier svar. Styrer skal skape rom og tid for et godt faglig miljø, det skal finnes klart definerte planer for hvordan barnehagen skal jobbe med danning og det siste funnet som var at assistentens rolle og arbeid ikke blir trukket frem av noen av informantene.
Funnene ble drøftet opp mot teori og der det var naturlig ble også praksisfortellingen trukket inn for å belyse at det er lett å gå seg vill.