Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2482668Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master i pedagogikk [203]
Sammendrag
I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende hvordan barnehagen kan ivareta deres språk, nærmere bestemt deres alternative og supplerende språk ved bruk av manuelle håndtegn, også kalt norsk med tegnstøtte. For å besvare studiens problemstilling; Hvordan kan barnehagen bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon?, er det benyttet deltakende observasjon som kvalitativ forskningsmetode. Denne studien har hatt som hensikt å utvikle kunnskap rundt hvordan barnehagen kan arbeide med norsk med tegnstøtte på systemnivå i barnehagen, samt hvordan dette kan bidra til å inkludere barn med behov for denne kommunikasjonsformen inn i barnegruppen. Den innhentede empirien er bearbeidet og analysert gjennom blant annet teori om inkludering, språkutvikling, språkmiljø og sosiokulturelt perspektiv. Funnene viser at barnehagen kan bidra til å skape et inkluderende språkmiljø for barn med behov for NMT i sin kommunikasjon på flere ulike måter. Barnehagen må blant annet være bevisst hvordan ulike komponenter inngår i barnets språkmiljø, og være bevisst betydningen av disse. Å bidra til et inkluderende språkmiljø kan blant annet foregå ved å fokusere på læring og deltakelse gjennom både naturlige og organiserte kontekster, ved å være gode språkmodeller, samt å legge til rette for gode språkstimulerende aktiviteter blant jevnaldergruppen.