• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon

Jensen, Martine Elmer
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MasterJensen2017.PDF (1.158Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2482668
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [111]
Abstract
I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende hvordan barnehagen kan ivareta deres språk, nærmere bestemt deres alternative og supplerende språk ved bruk av manuelle håndtegn, også kalt norsk med tegnstøtte. For å besvare studiens problemstilling; Hvordan kan barnehagen bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon?, er det benyttet deltakende observasjon som kvalitativ forskningsmetode. Denne studien har hatt som hensikt å utvikle kunnskap rundt hvordan barnehagen kan arbeide med norsk med tegnstøtte på systemnivå i barnehagen, samt hvordan dette kan bidra til å inkludere barn med behov for denne kommunikasjonsformen inn i barnegruppen. Den innhentede empirien er bearbeidet og analysert gjennom blant annet teori om inkludering, språkutvikling, språkmiljø og sosiokulturelt perspektiv. Funnene viser at barnehagen kan bidra til å skape et inkluderende språkmiljø for barn med behov for NMT i sin kommunikasjon på flere ulike måter. Barnehagen må blant annet være bevisst hvordan ulike komponenter inngår i barnets språkmiljø, og være bevisst betydningen av disse. Å bidra til et inkluderende språkmiljø kan blant annet foregå ved å fokusere på læring og deltakelse gjennom både naturlige og organiserte kontekster, ved å være gode språkmodeller, samt å legge til rette for gode språkstimulerende aktiviteter blant jevnaldergruppen.
Publisher
Høgskolen i Sørøst-Norge

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit