Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Martine Elmer
dc.date.accessioned2018-02-05T12:47:49Z
dc.date.available2018-02-05T12:47:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2482668
dc.description.abstractI dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende hvordan barnehagen kan ivareta deres språk, nærmere bestemt deres alternative og supplerende språk ved bruk av manuelle håndtegn, også kalt norsk med tegnstøtte. For å besvare studiens problemstilling; Hvordan kan barnehagen bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon?, er det benyttet deltakende observasjon som kvalitativ forskningsmetode. Denne studien har hatt som hensikt å utvikle kunnskap rundt hvordan barnehagen kan arbeide med norsk med tegnstøtte på systemnivå i barnehagen, samt hvordan dette kan bidra til å inkludere barn med behov for denne kommunikasjonsformen inn i barnegruppen. Den innhentede empirien er bearbeidet og analysert gjennom blant annet teori om inkludering, språkutvikling, språkmiljø og sosiokulturelt perspektiv. Funnene viser at barnehagen kan bidra til å skape et inkluderende språkmiljø for barn med behov for NMT i sin kommunikasjon på flere ulike måter. Barnehagen må blant annet være bevisst hvordan ulike komponenter inngår i barnets språkmiljø, og være bevisst betydningen av disse. Å bidra til et inkluderende språkmiljø kan blant annet foregå ved å fokusere på læring og deltakelse gjennom både naturlige og organiserte kontekster, ved å være gode språkmodeller, samt å legge til rette for gode språkstimulerende aktiviteter blant jevnaldergruppen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjecttegnstøttenb_NO
dc.titleNorsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.description.localcodeMPED-SPPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel