Nyutdannede barnehagelæreres opplevelser av veiledningsordningen
Abstract
Temaet i denne studien er veiledning av nyutdannede barnehagelærere. Formålet med studien er å få et innblikk i nyutdannedes opplevelser av veiledningsordningen de har mottatt i overgangen fra utdanning til yrke. Problemstillingen vi har valgt for vår studie er følgende:
Hvordan opplever nyutdannede barnehagelærere sitt utbytte av veiledningsordningen i overgang fra utdanning til yrke?
For å få en innsikt i opplevelsene av veiledningsordningen, har fire informanter fra ulike kommuner blitt intervjuet gjennom et kvalitativt semistrukturert intervju. Funnene i studien viser at det er variasjoner i opplevelsene og erfaringene rundt veiledning. Et sentralt funn er at informantene virker samstemte over at overgangen oppleves som utfordrende. Det viser seg at det er vanskelig for deltakerne i studien å se sammenhengen mellom kunnskapen tilegnet gjennom utdanningsforløpet og de yrkespraktiske ferdigheter som kreves i møte med krav og forventninger i profesjonen. Resultatene fra studien viser at veiledning kan være en god arena som kan bidra til å se og forstå denne sammenhengen tydeligere. Gjennom informantenes utsagn og beskrivelser vises det at organiseringen og strukturen i veiledningen har vært av betydelige forskjeller. Noe som har resultert i at utbytte av veiledningen har vært varierende for deres videre profesjonskvalifisering i barnehagen.