Om sammenheng i overgangen fra barnehage til skole: en god start for barn i risikosonen
Abstract
Hvordan er sammenhengen i overgangen fra barnehage til skole for barn i risikosonen.
For å kunne gi svar på dette er noen utvalgte informanter bedt formulere et brev ut i fra tre
forskningsspørsmål. I tillegg har jeg hatt et intervju med en styrer med utgangspunkt i de
samme forskningsspørsmålene. Disse forskningsspørsmålene er som følger:
- Hvilke pedagogiske utfordringer ligger i overgangen barnehage/skole
- Er de konkrete føringer utarbeidet av Kommunen, om hvordan barnehager og skole
skal samarbeide om overganger, relevante for å fange opp barn i risikosonen?
- Gir skjemaet ”Informasjon om skolestarteren” relevant informasjon med tanke på å
kunne tilpasse og tilrettelegge skolestart for barn som befinner seg i risikosonen for å
utvikle lærevansker og/eller psykososiale vansker?
I denne oppgaven ønsket jeg å se på barnehagens og skolens mulighet til å tilrettelegge for en god overgang for barn i risikosonen med bakgrunn i de styringsdokumenter som foreligger i dag. Studien retter søkelys mot barnehagens og skolens nåværende pedagogiske forankring og ses i lys av den økologiske systemteorien.