• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i pedagogikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplevelsen av tilhørighet blant enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter

Johansson, Serine Nykaas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.usn:wiseflow:6472123:48085207.pdf (861.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2980317
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i pedagogikk [146]
Abstract
Dette er en kvalitativ kasusstudie om opplevelsen av tilhørighet hos enslige mindreårige flyktninger. Jeg vil her jeg ta for meg temaet migrasjon og se spesielt på sosiale og kulturelle prosesser knyttet til tilhørighet. Temaet om tilhørighet er aktuelt for flere grupper mennesker i ulike livssituasjoner, men i denne sammenhengen vil jeg rette oppmerksomheten mot krysskulturell ungdom og ung voksen med annet opprinnelsesland enn Norge. Opplevelse av tilhørighet er vesentlig for utvikling og opprettholdelse av en sunn identitet og selvfølelse. Tilhørighet vil bidra til å fremme en tilfredsstillende deltakelse i samfunnet, der inkludering og livskvalitet er tett knyttet opp mot hverandre. I et flerkulturelt demokratisk samfunn er idealet om likeverd og samhandling rådende. Jeg vil se nærmere på den subjektive opplevelsen og erfaringer en har etter å ha flyttet til Norge fra et ikke-vestlig land som enslig mindreårig flyktning, med særlig fokus på de sosiale og kulturelle aspektene. Å komme til et nytt og ukjent land kan oppleves som svært sårbart for den enkelte, det å komme som enslig mindreårig flyktning vil således kunne forsterke denne sårbarheten og føre til ytterligere utfordringer og risiko. I denne sammenheng har jeg valgt et retrospektivt perspektiv om hvordan kulturelle variasjoner som eksempelvis språk, verdier, verdenssyn og samfunnstendenser virker inn på de ulike prosesser knyttet til tilhørighet. Informanten kom til Norge i tidlig tenårene og ble bosatt i en middelstor by på Østlandet. Gjennom intervju med informant og hennes fosterhjem ser jeg nærmere på hvordan hennes oppvekstsituasjon har påvirket hennes opplevelse av tilhørighet. Forventet utbytte av dette kasusstudie er å få ytterligere innsikt i hvordan man kan romme og tilrettelegge for å øke opplevelsen av tilhørighet og inkludering for en sunn identitetsutvikling. Intensjonen med studiet er å se på hvordan ulike instanser som arbeider rundt barna kan bedre forstå og tilrettelegge.
 
 
 
Publisher
University of South-Eastern Norway

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit