Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
Master thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Master i pedagogikk [233]
Abstract
I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av lærermobbing vet vi mindre om. I denne studien har jeg sett nærmere på hvordan mobbing fra lærere oppleves for dem det gjelder og hvordan det påvirket dem da og i ettertid. Problemstillingen i studien er: ”Hvordan kan det oppleves å bli mobbet av en eller flere lærere i grunnskolen?”.
Jeg intervjuet fem informanter som alle hadde opplevd mobbing fra en eller flere lærere da de gikk på grunnskolen. Som teoretisk referanseramme har jeg brukt teori om mobbing, mobbing fra lærer, lærer-elev-relasjonen og selvoppfatning. I tillegg har jeg sett på noe tidligere forskning om lærermobbing.
Mobbingen fra lærere skjedde på ulike måter. Informantene trekker særlig fram latterliggjøring, forskjellsbehandling og mangel på anerkjennelse og respekt som krenkende opplevelser. Flere opplever at de fikk et mer negativt syn på seg selv på grunn av mobbingen. For de fleste har det tatt lang tid å bygge opp selvoppfatningen, og noen sliter fortsatt med et negativt selvbilde den dag i dag. Mange faktorer spiller inn, faktorer som kan beskytte eller utgjøre en risiko. De som ble utsatt for mobbing fra flere lærere over mange år er de som har mest psykiske plager i dag.