Skoleledelse gjennom Covid-19-pandemien - En kvalitativ studie av fire rektorer utøvelse av ledelse i krisetid og i oppstarten av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan fire rektorer i samme kommune opplevde prosessen med å lede innføringen av LK20 gjennom koronapandemien fra mars 2020 til høsten 2022, og hvilke lærdommer vi eventuelt kan trekke av deres erfaringer. Rektorene fikk oppfølgingsspørsmål høsten 2022, og det har derfor vært mulig å se noen av erfaringene i et annet lys, med mer avstand til pandemien. Det er rektorenes lederperspektiv som kommer til uttrykk i oppgaven, og da særlig deres opplevelse av å drive utviklingsarbeidet og samarbeid knyttet til LK20 parallelt med den ekstraordinære organiseringen som krevdes av dem, med tanke på smittevern, organisering av hjemmeskole og Teams-undervisning. Denne oppgaven handler ikke om det faglige innholdet i LK20, men om prosessen i forkant av implementeringen og i tiden etter.
Oppgaven viser til funn knyttet til skolenes utviklingsarbeid opp mot LK20 og forberedelse til implementeringen, samt hva som skjedde med dette arbeidet da skolen gikk inn den unntakstilstanden pandemitiden var. Det vises også til funn koblet opp mot temaet “å lede under koronapandemien”. Avslutningsvis ser jeg på erfaringer rektorene har tatt med seg, og hvor skolene står i dag, høsten 2022.