Barns motstand i barnehagen
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det har vært fokus på hva barnehagelærere eller de med barnehagelærer utdanning tenker om barns motstand i barnehagen. Målet med oppgaven har vært å få en innsikt og forståelse av deres tanker om barns motstand, og se på disse tankene sammen med et dannings perspektiv. Problemstilling har enkle og har kun handlet om å fange opp ulike tanker hos de ansatte i barnehagen. Problemstilling: Hvilke tanker har barnehagelærere om barns motstand i barnehagen? Denne oppgaven går ikke inn på et bestemt tema innenfor barns motstand, men prøver heller å finne ut hva de som jobber i barnehage tenker om barns motstand.
Studiet har hatt en hermenutiske tilnærming, og målet har vært å fang opp informantene sine tanker og erfaringer, og få en økt forståelse av hvordan de som jobber med barns og deres motstand hverdag opplever det. Innsamlingen av det empiriske materialet har blitt gjennomført i to deler: Del 1, gruppediskusjoner og del 2, gruppeintervjuer. Begge er gjennomført i egen barnehagen, dette er et valg som er tatt på grunn av covid-19 situasjonen. Det har blitt tatt lydopptak av, og disse opptakene har deretter blitt transkribert. Så har det empiriske materialet blitt tolket, og fokuset ble lagt på det informantene selv var mest opptatt av. Mine kategorier er laget ut ifra disse funnen, disse kategoriene blir brukt gjennom hele oppgaven, både presentasjon, analyse og diskusjon av det empiriske materialet. Funnet er knyttet sammen med tidligere relevant forsking og sentrale teorier. I denne oppgaven har danning vært det teoretiske grunnlaget, og har fungert som en rød tråd. Så når vi har sett på ulike tanker om barns motstand i barnehagen, er det ofte koblet opp mot barns danningsprosess.