Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 32-51 of 233
-
Dataspill som tiltak for motivasjon og optimalisering av iboende læringspotensial for elever med ADHD. En Scoping Review
(Master thesis, 2024)Arbeidslivets stadig endrede kunnskapskrav i dagens informasjonssamfunn har ført til tøffe kvalifiseringskrav. Som et resultat av endringene i arbeidslivet har sysselsettingen av ufaglærte uten endt videregående skole gått ... -
Demokratisk ledelse i skolen. Et litteraturreview.
(Master thesis, 2020)Oppgaven undersøker demokratisk ledelse i skolen gjennom å analysere et utvalg forskningsartikler. -
Den enslige mindreårige asylsøker - Hvordan en videregående skole utvikler kunnskap om den enslige mindreårige asylsøker
(Master thesis, 2017)Mer enn 10.000 barn på flukt uten ledsager ankom Norge i perioden 2011-2015. Barna var i hovedsak gutter fra Afghanistan, Eritrea og Somalia. Norsk lovgivning innvilger alle barn, uavhengig av status, den samme rett og ... -
Desentralisert eller kompleks kompetanseutvikling? - En kvalitativ studie av hvordan desentralisert kompetanseutvikling påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling.
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på hvordan den desentraliserte kompetanseutviklingen påvirker skoleeiers rolle i skolenes kompetanseutvikling. For å finne svar på problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre ... -
«Det er ikke så rart vi ikke finner de voksne ute, de er jo inne og har chilltime» (Even 6 år) - En kvalitativ studie av tilsynsordningens betydning for elevenes opplevelse av trygghet i friminutt
(Master thesis, 2017)Tilsyn med elever i friminutt nevnes i det meste av litteratur som handler om å sikre elevene et godt psykososialt miljø. Her ses tilsyn som et sentralt ledd for å oppdage, avhjelpe og forebygge brudd på opplæringslovens ... -
«Det er vi som kan gjøre noe med konteksten til barnet i skolen» En kvalitativ studie om hvordan lærerne forstår og arbeider med skolevegringsproblematikk
(Master thesis, 2022)Skolevegring omhandler elever som opplever sterkt emosjonelt ubehag i henhold til tilstedeværelse på skolen. Det innebærer elever som ønsker å være på skolen, men som av ulike årsaker ikke klarer. Skolevegring kan ha ... -
Det gyldige vi - en kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av samspillet på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Flere studier tyder på at dagens ungdom er veltilpasset og generelt har det veldig bra. Til tross for dette er det en økning i andelen elever som opplever psykiske vansker, stress, ensomhet og utenforskap, ifølge nasjonale ... -
«Det handler altså ikke om magefølelsen min» : En kvalitativ studie om hvordan kontaktlærere på mellomtrinnet vurderer om elever har behov for spesialundervisning
(Master thesis, 2018)Denne oppgavens tema er spesialundervisning og kontaktlærers vurdering av elevers behov for slik undervisning. I dag er det mange elever som ikke får spesialundervisning, til tross for at de har behov for ekstra hjelp. ... -
"Det hjalp meg jo veldig emosjonelt og mentalt på en måte" : En kvalitativ undersøkelse om livet til en gamer
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med gaming. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om en gamers livsverden, med hovedvekt på utdanningsløpet. Det er ikke et ... -
Det spesialpedagogiske tilbudet - et gode eller en byrde
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteravhandlingen er psykisk helse, sett i lys av inkludering av barn og unge som mottar spesialpedagogisk hjelp i grunnskolen. Vi har analysert barneombudet og Nordahl rapportene som tar tempen på det ... -
"Det tar kjempelang tid å bygge tillit"
(Master thesis, 2023)Nasjonale undersøkelser og rapporter viser til det faktum at det tar mange år å avdekke tilfeller hvor barn blir utsatt for vold og seksuelle overgrep, og at voksne ikke har sett symptomene. Barn skal ha trygge liv, likevel ... -
"Det virket som de så på det å være stille som et personlighetstrekk" - Gutter som viser innagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2017)Omtrent en femdel av ungdommene sliter med psykiske helseplager og disse plagene blir ofte oversett i skolesammenheng. Det viser seg at det er færre gutter enn jenter med slike problemer, likevel har jeg valgt å fokusere ... -
Digital karriereveiledning. Sett fra en karriereveileders perspektiv
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler digital karriereveiledning sett opp mot sårbare unge voksne som ikke har fullført videregående skole. Hensikten er å belyse hvilke muligheter den nye nasjonale digitale karriereveiledningen ... -
Diskurser om barndom i rammeplanen for barnehagen: En kritisk-diskursanalytisk tilnærming til den institusjonelle barndommen
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven skal identifisere barndomsdiskurser i rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Undersøkelsene blir gjort med en kritisk diskursanalytisk (KDA) tilnærming på bakgrunn av Faircloughs dialektisk-relasjonelle ... -
Dokumentanalyse av to styringsdokumenter- med fokus på inkludering, tilpasset opplæring, universell opplæring og kompetanseutvikling
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av to styringsdokumenter som omhandler skole og utdanning. Oppgaven bygger på problemstillingen “Hvordan ivaretas inkluderingsprinsippet i styringsdokumenter som omhandler tilpasset ... -
«Du kan være den eine personen som kan hjelpe» - Ein kvalitativ studie av kva lærarar opplever å være av betydning for å samtale med barn ved bekymring for vald og overgrep
(Master thesis, 2023)Nasjonale omfangsstudiar peiker på at ei betydeleg mengde barn i Noreg blir utsett for vald og overgrep (Mossige & Stefansen, 2016; Thoresen & Hjemdal, 2014). For å finne ut om eit barn blir utsett, vil det være vesentleg ... -
Dybdelæring og engasjement gjennom blokkundervisning
(Master thesis, 2024)Denne master oppgaven tar i bruk brevmetoden for å samle inn kvalitativ data på lærernes innsikt på blokkundervisning. Denne oppgaven bruker en skole som en case, ettersom denne skolen har tatt i bruk blokkundervisning i ... -
Eleven i et system: En kvalitativ undersøkelse av PP-tjenesten sitt systemrettede arbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan PP-rådgivere kan jobbe systemrettet etter henvisninger rundt enkeltelever. Systemet kan betegnes som elevens læringsmiljø, der eleven må ses som en del av miljøet og samspillet ... -
Elever i risiko for lese- og skrivevansker har muligheter for å lykkes med et intensivt lese- og skrivekurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I masterstudiets undersøkelse har jeg sett på, på hvilken måte bruk av dynamisk kartlegging og et intensivt lese- og skrivekurs kan bidra til å forbedre elevenes lese- og skriveferdigheter i begynneropplæringen. Undersøkelsen ... -
Elever med dysleksi og lærerens kunnskapsgrunnlag for å identifisere elever med dysleksi. En empirisk studie av læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter seg mot læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi, og problemstillingen lyder slik: «Hvordan opplever fire grunnskolelærere at de mestrer å oppdage elever som ...