Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 49-68 of 233
-
Eleven i et system: En kvalitativ undersøkelse av PP-tjenesten sitt systemrettede arbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan PP-rådgivere kan jobbe systemrettet etter henvisninger rundt enkeltelever. Systemet kan betegnes som elevens læringsmiljø, der eleven må ses som en del av miljøet og samspillet ... -
Elever i risiko for lese- og skrivevansker har muligheter for å lykkes med et intensivt lese- og skrivekurs i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)I masterstudiets undersøkelse har jeg sett på, på hvilken måte bruk av dynamisk kartlegging og et intensivt lese- og skrivekurs kan bidra til å forbedre elevenes lese- og skriveferdigheter i begynneropplæringen. Undersøkelsen ... -
Elever med dysleksi og lærerens kunnskapsgrunnlag for å identifisere elever med dysleksi. En empirisk studie av læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter seg mot læreres kunnskaper, erfaringer og tanker om å fange opp elever med dysleksi, og problemstillingen lyder slik: «Hvordan opplever fire grunnskolelærere at de mestrer å oppdage elever som ... -
Elevers opplevelse av å motta spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Den norske skolen skal i dag være en skole for alle. Likevel pågår det en debatt om skolen i praksis virkelig er en skole for alle elever uansett forutsetninger. Forskeren i denne undersøkelsen mener de som best kan svare ... -
En kvalitativ studie om PP-rådgiveres erfaringer om suksessfaktorer i overgangen fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien har vært å få økt innsikt i hvordan det kan tilrettelegges for gode overganger fra barnehage til skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp. Denne overgangen betegnes som en grunnleggende ... -
En strategi for analyse av samspill mellom barn
(Master thesis, 2016)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med en barnehage. Jeg beskriver et endrings- og utviklingsarbeid som foregår i et bytteforhold mellom meg som forsker og barnehagelærer. I tillegg er styrer involvert i ... -
«En studie om pedagogisk lederes profesjonsutøvelse i en barnehage i endring»
(Master thesis, 2018)Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler pedagogiske lederes profesjonsutøvelse. Formålet med mastergradsavhandlingen har vært å få økt kunnskap om hvordan pedagogiske ledere utøver profesjonen i en ... -
Endringer i ledelsens funksjon og rolle i skolesammenslåingsprosesser
(Master thesis, 2022)Denne mastergradsavhandlingen dreier seg om skoleledelsens rolle og funksjon når skoler slås sammen. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan skoleledelsen håndterer skolesammenslåingsprosesser og på hvilke måter ... -
Et dypdykk i to skolers opplevelse av PALS-programmet
(Master thesis, 2024)Problematferd og hvordan dette håndteres i skolen er et aktuelt tema en kan lese mye om i massemediene. I dette studiet har jeg tatt et dypdykk i PALS-programmet og hvordan dette fungerer som et verktøy for aktører i skolen ... -
Et sted mellom politikk og pedagogisk praksis
(Master thesis, 2023)Undersøkelsen i denne masteravhandlingen har som mål å belyse hvordan ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste opplever endringene som skisseres i Stortingsmelding 6 (2019-2020). Gjennom en spørreundersøkelse basert på ... -
Evidensbasert utredning og oppfølging av førskolebarn med autismespekterforstyrrelser (ASF) - betraktninger hos klinikere i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2017)Oppgaven har som mål å belyse hvilken betydning diagnostisering har for førskolebarn og oppfølgingen de får. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan klinikere reflekterer rundt evidensbasert og erfaringsbasert ... -
Faglig ledelse i barnehagen: Mine intensjoner er i hvert fall gode
(Master thesis, 2015) -
Faglig utvikling og veiledning i en kontekst som ikke bare er en kontekst
(Master thesis, 2021)Mål Faglig utvikling og veiledning er i dag et sentralt og aktuelt tema, og denne oppgaven retter blikket mot pedagogiske lederes erfaringer til faglig utvikling og veiledning i barnehagen. Problemstillingen for prosjektet ... -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Fasthet i det sentrale-romslighet i det perifere og kjærlighet i alt : Hva ser Solborg yrkesfaglige skole som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen?
(Master thesis, 2015)Tema i denne masteroppgaven er suksessfaktorer som har redusert drop outs på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Skolen jeg har valgt å forske på kan vise til positive resultater for gutter i risikosonen. Jeg ... -
Filosofisk dialog som skoleutvikling: Et bidrag til det grønne skiftet?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom filosofiske dialoger og bærekraftig helskoleutvikling og baserer seg på resultatene fra kvalitative undersøkelser av et skoleutviklingsprosjekt. Prosjektet er et aksjonsforskningssamarbeid ... -
«Flinke piker» og frafall : En kvalitativ studie av “flinke piker” med psykisk helseproblematikk og deres utfordringer i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse en problematikk som har vært mye omtalt i media den siste tiden, gjennom TV-debatter, avisartikler og TV-seriene «Sykt perfekt» og «Jeg mot meg». Hovedtemaet i oppgaven er psykisk helse ... -
Forankring i personalet.
(Master thesis, 2019)De siste tiår er det gjennomført en rekke statlige programmer for å øke kvaliteten i den norske skolen. I styringsdokumenter, teoretiske beskrivelser og samtaler om skoleutvikling blir «forankring i personalet» trukket ... -
Foreldrerådgivning fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste En kvalitativ studie av hvilket syn rådgiverne i PP-tjenesten har på foreldrerådgivning og hvordan det gjennomføres i saker som er henvist til denne tjenesten
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg foreldrerådgivning i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). Problemstillingen er: Hvilket syn har PP-rådgivere på foreldrerådgivning og hvordan og i hvilken grad gjennomføres det ... -
«Forstå meg når jeg er ute av meg!» - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd. Vi har benyttet oss av kvalitative intervjuer for å finne ut mer om dette. Studien har en ...