Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 203-222 of 233
-
Tamilske studenter, karrierevalg og karriereveiledning
(Master thesis, 2021)Denne masterprosjektet handler om tamilske studenters karrierevalg og deres betydning av relasjon til karriereveiledning. Jeg skal intervjue fire studenter med tamilsk bakgrunn i fra høyere utdanning. Hensikten er å få ... -
Teamarbeid for lærernes læring
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid ... -
Tidens dilemma, eller tiden som en pedagogisk kraft
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven retter oppmerksomheten mot barnehagelærerens opplevelse av fenomenet tid i møte med de utfordringer og dilemma profesjonsutøveren står ovenfor i det levende livet i barnehagen. Masteroppgaven inviterer til ... -
Tidlig innsats for hele barnet
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne kvalitative intervjustudien er å undersøke barnehagelærernes erfaringer med tidlig innsats i barnehagen. Resultatene er drøftet ut fra aktuell forskning og styringsdokumenter som bakgrunn og teoretisk ... -
Tidlig innsats og forebyggende arbeid i utdanningspolitikk og barnehagepraksis : Hva sier barnehagelærere om kartlegging som metode for tidlig innsats og forebyggende arbeid i lys av lek, læring og omsorg?
(Master thesis, 2016)Utviklingen innenfor barnehagesektoren det siste tiåret må sees i nær sammenheng med en rekke aktuelle samfunnsendringer. Da den nye Rammeplanen kom i 2006 og barnehagen ble flyttet fra Barne- og familiedepartementet til ... -
Tilhørighet hos de yngste barna i et spesialpedagogisk perspektiv: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske ledere sine erfaringer i møte med barn med behov for særskilt tilrettelegging
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien har undersøkt hvilke erfaringer pedagogiske ledere har med tilhørighet for de yngste barna i barnehagen, knyttet til barn med behov for særskilt tilrettelegging, der hvor barna har vedtak knyttet til § ... -
Tilpasset opplæring generelt, men ikke spesielt?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen i Pedagogikk med vekt på Utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge. Avhandlingen omfatter temaet tilpasset opplæring, avgrenset til tilrettelegging i skolen for barn med alvorlig ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen for voksne : |b en kvalitativ intervjustudie med lærere og ledere
(Master thesis, 2016)Vi lever i et samfunn som krever at vi som innbyggere tilpasser oss et arbeidsliv med stadig høyere krav. De politiske styringsdokumentene indikerer et samfunn som blant annet vektlegger livslang læring og tilpasninger til ... -
Tilpasset opplæring: Lærerens rolle i tilrettelegging av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)Lærere har en sammensatt rolle og målet for lærere er at alle elevene skal lære så mye som mulig. Å være lærer har for min del ofte fått meg til å føle på min dårlige samvittighet overfor enkeltelever som jeg vet ikke får ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i videregående skole gjennom bruk av lese- og skriveteknologi. En retrospektiv kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvilken tilrettelegging nåværende studenter med dysleksi fikk gjennom bruk av lese- og skriveteknologi (LST) da de var elever i videregående skole og hva de selv mener om tilretteleggingen ... -
Tilrettelegging i spennet mellom allmennpedagogisk- og spesialpedagogisk praksis
(Master thesis, 2021)Barnehagens betydning for barns utvikling og læring er godt dokumentert både gjennom internasjonal og norsk forskning. I 2018 gikk 91,7% av alle barn i Norge i barnehage, og 3,2% av disse barna mottok spesialpedagogisk ... -
Utfordringer og muligheter i kommunikasjon med ASK-brukere. En intervjustudie om kommunikasjonsutfordringer i møte med ASK-brukere og tiltak som kan føre til god kommunikasjon.
(Master thesis, 2021)Personer som av ulike årsaker ikke kan bruke talespråket som sin primære uttrykksform, kan ha behov for alternative eller supplerende måter å kommunisere på (ASK). Kommunikasjon ved bruk av ASK kan innebære bruk av ... -
Utvikling av teamets potensiale - en kilde til læring og utvikling
(Master thesis, 2017)Mange hevder at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldende lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ... -
Utvikling av trygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen - et ledd i forebygging av sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)For at de yngste barna skal oppleve trygghet i barnehagen, er de avhengige av å ha voksne rundt seg som de kan støtte seg til. Mange barn starter i barnehagen allerede som 1åringer, og får dermed mange nye mennesker- og ... -
Utviklingstraumatiserte barn i møte med skolesystemet
(Master thesis, 2024)I dette masterstudiet ønsker jeg å prøve å besvare problemstillingen: Hvordan kan fagpersoner hjelpe utviklingstraumatiserte barn til å håndtere skolen best mulig? Sett i et tverretatlig perspektiv med vekt på faglig ... -
Utviklingstraumer- barnehagen som psykisk helsefremmende arena : En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan være en psykisk helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer.
(Master thesis, 2018)Barnehagen er i dag en sentral del av mange barns oppvekst, hvor 91,3% av landets barn mellom 1-5 år har barnehageplass. Kunnskapsbildet vi har i dag tilsier at utviklingstraumer er den viktigste enkeltårsaken til mange ... -
Utøvelse av spesialpedagogiske tiltak i barnehagen – i spennet mellom individ og fellesskap
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Da spesialpedagogisk arbeid er omfattende og mangfoldig, har jeg valgt å avgrense studien til å dreie seg om tilbudet til barn med enkeltvedtak. ... -
Veiledning av foreldre med psykisk utviklingshemming : anført av metodikk eller etikk?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Dette prosjektet handler om foreldre med psykisk utviklingshemming i møte med veiledere i en barnevernfaglig kontekst. I Norge har det vært lite oppmerksomhet om dette temaet, og forskning er nærmest ... -
Veiledning for foreldre som har barn med atferdsvansker: En kvalitativ studie om hvordan foreldre opplever veiledningen de får i De Utrolige Årenes foreldreveiledningsprogram
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne undersøkelsen var å få en dypere innsikt i behovene til foreldre som har barn med atferdsvansker, spesielt i forbindelse med foreldreveiledning. Problemstillingen jeg ønsker å belyse gjennom forskningen ...