Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 60-79 of 233
-
Faglig ledelse i barnehagen: Mine intensjoner er i hvert fall gode
(Master thesis, 2015) -
Faglig utvikling og veiledning i en kontekst som ikke bare er en kontekst
(Master thesis, 2021)Mål Faglig utvikling og veiledning er i dag et sentralt og aktuelt tema, og denne oppgaven retter blikket mot pedagogiske lederes erfaringer til faglig utvikling og veiledning i barnehagen. Problemstillingen for prosjektet ... -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Fasthet i det sentrale-romslighet i det perifere og kjærlighet i alt : Hva ser Solborg yrkesfaglige skole som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen?
(Master thesis, 2015)Tema i denne masteroppgaven er suksessfaktorer som har redusert drop outs på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Skolen jeg har valgt å forske på kan vise til positive resultater for gutter i risikosonen. Jeg ... -
Filosofisk dialog som skoleutvikling: Et bidrag til det grønne skiftet?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom filosofiske dialoger og bærekraftig helskoleutvikling og baserer seg på resultatene fra kvalitative undersøkelser av et skoleutviklingsprosjekt. Prosjektet er et aksjonsforskningssamarbeid ... -
«Flinke piker» og frafall : En kvalitativ studie av “flinke piker” med psykisk helseproblematikk og deres utfordringer i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse en problematikk som har vært mye omtalt i media den siste tiden, gjennom TV-debatter, avisartikler og TV-seriene «Sykt perfekt» og «Jeg mot meg». Hovedtemaet i oppgaven er psykisk helse ... -
Forankring i personalet.
(Master thesis, 2019)De siste tiår er det gjennomført en rekke statlige programmer for å øke kvaliteten i den norske skolen. I styringsdokumenter, teoretiske beskrivelser og samtaler om skoleutvikling blir «forankring i personalet» trukket ... -
Foreldrerådgivning fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste En kvalitativ studie av hvilket syn rådgiverne i PP-tjenesten har på foreldrerådgivning og hvordan det gjennomføres i saker som er henvist til denne tjenesten
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg foreldrerådgivning i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). Problemstillingen er: Hvilket syn har PP-rådgivere på foreldrerådgivning og hvordan og i hvilken grad gjennomføres det ... -
«Forstå meg når jeg er ute av meg!» - En kvalitativ studie av hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å få mer kunnskap om hvordan spesialpedagoger forholder seg til barn som viser utagerende atferd. Vi har benyttet oss av kvalitative intervjuer for å finne ut mer om dette. Studien har en ... -
Fra endemålsorientert til innholdsorientert læreplan - et skifte fra kompetanse til danning? En undersøkelse av forholdet mellom skolens læreplan og formål
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker sammenhengen mellom skolens læreplan og skolens formål, slik formålsparagrafen for skolen omtaler (Opplæringslova, 1998, § 1- 1). Jeg har gjennom å se på styringsfilosofien New Public Management ... -
Frafall av elever på yrkesfag - En kvalitativ studie som viser to skolelederes mening om hvordan frafallet på yrkesfag kan reduseres i videregående skole.
(Master thesis, 2016)Det er en stor utfordring å få elever til å fullføre skolegangen på yrkesfag i den videregående skolen. Frafallsproblematikken har vært gjennomgående diskusjonstema i lang tid. At elever slutter skolegangen før bestått ... -
Førskolelæreres kunnskap om tidlig litterasitet : en interjuvundersøkelse
(Master thesis, 2013)Et overordnet mål for utdanning er å bidra til livslang læring for alle, slik at de kan bli aktive medborgere i et demokratisk samfunn. For å oppnå dette blir evnen til å lese og skrive spesielt fremhevet. Senere tids ... -
Grunnskoleelevers hverdag, under covid-19.
(Master thesis, 2021)Avhandlingen handler om personell i skolens opplevelse av elevers hverdag, under covid-19 pandemien. Det vil rettes et spesielt fokus på fremmende og hemmende faktorer i hverdagen, sett i sammenheng med sårbarhet og ... -
Gylne øyeblikk Verdier og læring i et yrkesfaglig profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2020)Tema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i gylne øyeblikk ,verdier ,og utvikling i et yrkesfaglig lærer team . Temaet kom til på bakgrunn av at det synes å være mer fokus på resultater enn på verdier i ... -
Historier fra elever som strever og skolen som risiko for deres selvverd
(Master thesis, 2023)Mental helse viser seg å være nært knyttet til menneskers selvverd (Kuster et al., 2012). Selvverd kan derfor ses på som en viktig faktor for elevers psykiske helse. Livsmestring kom inn i den overordnete delen av læreplanen ... -
Historisk analyse av samisk språkopplæring i den norske grunnskolen fra 1973 til 2023
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan politiske beslutninger og nasjonale strategier har formet samisk språkopplæring i norske grunnskoler fra 1973 til 2023. Problemstillingen er derfor: «Hvordan har politiske beslutninger ... -
Hordan kan rektor bidra til tidlig innsats gjennom leseopplæringen.
(Master thesis, 2018)Et viktig utdanningsmål er at samtlige elever skal oppnå grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning og at de skal oppleve mestring og utfordringer på den skolen de har tilhørighet til. Tidlig innsats er et ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
Hva påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn?
(Master thesis, 2020)Masterstudien er en instrumentell kasusstudie av en 1. trinnsgruppe. Den undersøker hva som påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn. Hensikten har vært å få tak i et barneperspektiv på dette. Til grunn for ...