Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 103-122 of 233
-
Jeg bare Googler det! - En kvalitativ undersøkelse om unge voksenes livsmestring knyttet til lave prestasjoner i matematikk
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen handler om hvilke utfordringer i hverdagen unge voksne med lave prestasjoner i matematikk opplever i forhold til livsmestring. Forskning belyser at matematikkrelaterte ferdigheter hos voksne mennesker ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Jenter med autismespekterdiagnoser
(Master thesis, 2024)Hensikt: Jenter med autismespekterdiagnoser får ofte sen diagnose. Å få satt en tidlig diagnose kan bidra til at den riktige støtten blir satt inn tidligere, og kan på denne måten hindre skjevutvikling og andre ... -
Jenter og Asperger Syndrom. Pedagogiske og sosiale erfaringer fra skolegang
(Master thesis, 2014) -
Kan tidlig intervensjon hjelpe elever med usikker bokstavkunnskap i begynneropplæringen?
(Master thesis, 2015)Dagens 1.- klassinger kommer til skolen med ulike bokstavkunnskaper, men de aller fleste kommer med en forventning om å lære å lese og skrive. Noen barn kan allerede alle bokstavene, mens andre starter sin innlæring i det ... -
Kan vi snakke sammen uten et felles språk? En narrativ litteraturgjennomgang om hvordan kommunikasjonspartner i barnehagen kan tilrettelegge for at barn med behov for ASK utvikler funksjonell kommunikasjon
(Master thesis, 2023)Barn i barnehagen som helt eller delvis mangler talespråk vil ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Undersøkelsen belyser hva forskning sier om kommunikasjonspartnerens arbeid i barnehagen for å ... -
Kjønnsinkongruens
(Master thesis, 2024)Forekomsten av personer med kjønnsinkongruens har hatt en stor økning i Norge de siste 20 årene. I klassifikasjonssystemet ICD-11 fra 2019 ble kjønnsinkongruens flyttet til seksuell helse, der det tidligere lå innunder ... -
Kommunikasjon og sosial samhandling mellom barn som bruker ASK og deres jevnaldrende.
(Master thesis, 2018)ASK-brukere møter språkmiljøet med sine forutsetninger og kan derfor ha behov for flere tilrettelegginger og tilpasninger i barnehagen. Hensikten med studien er å få kunnskap om, og et innblikk i barnehageansattes erfaringer ... -
Kompetanse- og Ressursfokus på tilpasset opplæring En kvalitativ studie av skolelederes forståelse av tilpasset opplæring og bruken av tilgjengelige ressurser
(Master thesis, 2020)The purpose of this study was to explore the school leaders' understanding of customized education and how they utilize their available resources. Inclusive education has been one of the Norwegian schools' biggest challenges ... -
Kompetanseutvikling gjennom aksjonslæring : hvordan kan en skoleleder bruke en aksjonslæringsprosess som grunnlag for å videreutvikle skolens kompetanse?
(Master thesis, 2014)Mange vil hevde at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldene lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ... -
Kompetanseutvikling. En studie av ledelse og læreres syn på kompetanseutvikling i skolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er basert på funn hentet fra min tidligere arbeidsplass. Utgangspunktet for oppgaven var medarbeiderundersøkelsen «10 faktor» som ga tydelige signaler på at medarbeidere på skolen ikke opplevde relevant ... -
Kort dom, ingen hindring for formell kompetanse?: Hvordan kan skole og kompetansegivende utdanning i et komprimert løp være et middel til god rehabilitering for kvinner i fengsel med korte dommer?
(Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg kvinner som soner korte dommer i fengsel, og får et opplæringstilbud som er kompetansegivende gjennom et komprimert læringsløp. Samtidig er hensikten å se om det er med på å påvirke til å fortsette ... -
Kvalitet og kompetanseutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2023)Barnehagesektoren er i stadig endring, og med dette kommer ulike strategidokumenter. I denne mastergradsavhandlingen har jeg sett nærmere på hvordan strategidokumentene «Barnehager mot 2030. Strategi for barnehagekvalitet ... -
Ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2022)Formålet med studien min er at jeg ønsker å få en dypere forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen ut ifra eierens og styrerens forståelse. Oppgaven starter med at jeg viser til historiske utviklingstrekk ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Ledelse av endringsprosesser: Hvordan forholder skoleledere seg til endringsprosesser som kreves i organisasjonen ved innføring av Kunnskapsløftet 2020?
(Master thesis, 2022)I prosjektet er det undersøkt hvordan fire skoleledere fra ulike deler av landet forholder seg til endringsprosesser som kreves ved innføring av Kunnskapsløftet 2020. Det er tatt utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign ...