Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 150-169 of 233
-
Offentlig omsorgssvikt i skolens regi? En refleksiv praksisforskningsstudie om lærere og spesialpedagogers erfaringer med skolens praksiser. Alltid til elevenes beste?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har omsorgssvikt, utført av skolen som system, som tema. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan kan omsorgssvikt i skolen vise seg?» Problemstilling og tema utforskes gjennom tilnærmingen ... -
Om å så sommerfuglefrø - Hvordan legge til rette for barns danningsprosess i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masterstudien handler om danningsbegrepet og hvordan de arbeider med begrepet i barnehagen. Oppgavens tittel er: Om å så sommerfuglefrø – hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen Prosjektet har som ... -
Om sammenheng i overgangen fra barnehage til skole: en god start for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hvordan er sammenhengen i overgangen fra barnehage til skole for barn i risikosonen. For å kunne gi svar på dette er noen utvalgte informanter bedt formulere et brev ut i fra tre forskningsspørsmål. I tillegg har jeg ... -
Oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen. Jeg har valgt å avgrense studien til oppfølging etter at mobbingen er stoppet. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt ... -
Opplevelsen av tilhørighet blant enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter.
(Master thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Opplevelse av tilhørighet hos enslige mindreårige flyktninger, med fokus på sosiale og kulturelle aspekter. * En retrospektiv kasusstudie med spesielt fokus mot betydningen av de kulturelle og sosiale ... -
Opplevelser av inkludering. Et innblikk i elever med nedsatt fysisk funksjonsevne sine opplevelser av inkludering
(Master thesis, 2021)Inkluderende opplæring er en internasjonal og nasjonal politisk målsetting og det foreligger tydelige føringer om at utdanningsinstitusjoner skal imøtekomme mangfoldet av elever. Alle elever skal ha mulighet til å delta i ... -
Organisering av et spesialpedagogisk team - omorganisering og veien videre
(Master thesis, 2023)SAMMENDRAG Denne masteroppgaven baserer seg på aksjonsforskning sammen med tre kommunalt ansatte spesialpedagoger som har fått sin arbeidssituasjon endret. Temaet for oppgaven er spesialpedagogisk praksis og organisering ... -
Overgangen mellom barnehage og skole for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er fokuset på sammenhengen mellom barnehagen og skolen, og den faglige og politiske diskusjonen som foregår, og har foregått, de senere årene omkring evalueringen av seksårsreformen og sammenhengen ... -
På nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skole
(Master thesis, 2013)Det er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. ... -
Pedagogikkens plass i plan og profesjon. Hvilke paradokser oppstår i forholdet mellom utdanning og yrke i møte med ny læreplan?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke i hvilken grad makt og ideologi virker inn og legger føringer for utdanning og danning. Særlig søker avhandlingen å se på de pedagogiske paradoksene som oppstår når en stiller ... -
Prader-Willis syndrom: Hvordan opplever foresatte til barn med Prader-Willis syndrom møtet med utdanningssystemet?
(Master thesis, 2015)Denne studien tar utgangspunkt i intervju med fem foresatte, som har barn med Prader-Willis syndrom. De fem informantene er fra ulike kommuner, som betyr at de har ulikt skoletilbud og ulik praksis i forhold til organisering ... -
Praksis som profesjonskvalifiserende? En kvalitativ studie av praksislærers rolleforståelse som en del av studenters profesjonskvalifisering.
(Master thesis, 2023)Koherens har vært et omdiskutert tema i utdanningsfeltet, og i løpet av de siste årene har det blitt stilt kritiske spørsmål om universitetenes rolle i lærerutdanningen i forbindelse med studentenes profesjonsutvikling. ... -
Praksisnær forskning og skoleledere som brobygger mellom forsking og praksis.
(Master thesis, 2019)En skoleleders arbeidshverdag er kompleks, og styres av sentrale og lokale politiske hensyn, samt organisatoriske og relasjonelle hensyn. Gjennom OECDs rapport Improving Schools in Sweden: an OECD perspective og SOU 2017:35, ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ... -
Psykisk helse i skolen. En kvalitativ intervjuundersøkelse om lærernes erfaringer av arbeidet med psykisk helse og livsmestring i skolen.
(Master thesis, 2020)Det har i de seneste årene, blitt et større fokus på psykisk helse, implisitt i skolen. Med tanke på Utdanningsdirektoratets (2019) nye overordnede læreplan, skal folkehelse og livsmestring nå implementeres inn i alle ... -
Psykososialt læringsmiljø og inkludering i barneskolen: Utfordringer og løsninger fra lærer- og elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Undersøkelser viser at til tross for mange programmer med gode intensjoner om å skape et godt og inkluderende læringsmiljø, er mobbing eller ulike former for ekskludering fortsatt en utfordring. Denne oppgaven undersøker ... -
"Rektor sa vi hadde mobbefri skole, men blant annet meg sjæl, og flere andre ble mobba hele tida" (Morten 19 år)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om ungdom som har fortalt om subjektive opplevelser knyttet til mobbing i skolen, og hva slags tiltak som ble gjort i skolen som organisasjon. Dette har vært en kvalitativ undersøkelse i form ... -
Rektor som pedagogisk leder
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg rektors rolle som skoleutvikler. Hensikten med studien er å få en dypere forståelse av hvordan rektorer på mindre skoler, som ikke har et formelt ledelsesteam rundt seg, håndterer kravet i nasjonal ... -
Rektor- i spennet mellom klasserom og administrasjon. En kvalitativ studie av rektors balansegang mellom pedagogisk og administrativ ledelse.
(Master thesis, 2017)Med utgangspunkt i skolens styringsdokumenter er rektor forpliktet til å stake ut en pedagogisk kurs for skolen i tråd med føringer fra stat og kommune. Vi kan si at dette pedagogiske domenet er skolens hovedansvarsområde; ... -
Rektorens rolle i arbeidet med tilpasset opplæring - Av betydning for ungdomsskolens praktisering?
(Master thesis, 2016)Skoleledelse er et mangfoldig område som endrer seg i takt med samfunnet, og de krav og forventninger som stilles. Derfor vil heller ikke betydningen og rollen som leder i skolen stå stille. I dagens skole fokuseres det ...