Browsing Institutt for språk og litteratur by Title
Now showing items 109-128 of 163
-
Om fornying av demonstrativer i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Formålet med studien som presenteres i denne artikkelen, er å kartlegge bruksområdene og funksjonene til norske demonstrativkonstruksjoner som er bygd opp av et “grunndemonstrativ”, f.eks. den, denne, hun og han, og en ... -
Optimism and alienation – colour schemes and soundscapes as means for the social construction of risk in climate education videos
(Peer reviewed; Journal article, 2020)While the field of climate change communication has become increasingly interested in visual representations, there has been a lack of research that attempts to capture the breadth and variety of semiotic resources being ... -
Oral skills and learner agency in the foreign language classroom: Reflections on self-regulated learning and feedback in a Nordic perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Learner agency is frequently advocated as a basic principle of contemporary language education, involving learner engagement and autonomy. This principle is supported by research in the fields of Self-Regulated Learning ... -
"Paa gammelt Maal og paa Pergament". Har det funnest ein skriftleg norsk balladetradisjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Det blir gjerne stillteiande rekna med at dei norske balladane har blitt overførte i munnleg tradisjon frå seinmellomalderen og fram til midten av 1800-talet, da Landstad, Bugge og andre samlarar feste balladetradisjonen ... -
Palatalization in Educated Cairene Arabic
(Journal article; Peer reviewed, 2015)In the speech of some educated Cairenes, the coronal stops /t d tˤ dˤ/ acquire a secondary palatal articulation before high front vowels and glides, resulting in [tj] or [dj]. Based on first-hand data, this article provides ... -
Pavlenkos metode
(Chapter, 2019)I denne artikkelen tar jeg for meg spørsmålet om kreativitet i akademisk skriving innenfor lingvistikkfaget. Jeg tar utgangspunkt i bruken av narrativer i tekstene til to teoretisk sett svært ulike lingvister: Steven Pinker ... -
The pedagogic potential of graphic novels Empathy and literary awareness in Adrian Tomine’s The loneliness of the long-distance cartoonist (2020)
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Til tross for at elever i dag blir sett på som en visuell generasjon, er elevers kompetanse i å lese og tolke ikontekster ofte ikke like utviklet som vi tror (Connors, 2012). I denne studien har jeg derfor undersøkt hvordan ... -
PhD revisited: Formative assessment of writing in English: A school- based study of perceptions, practices and transformations
(Chapter, 2019)This chapter reports from a doctoral study (Burner, 2016a) that explored teacher and student perceptions and practices of formative assessment (FA) in English writing classes. Four English teachers and their students (N=100) ... -
Picture perfect: ELT textbook images and communicative competence development
(Journal article, 2021)Images are an important resource in English language teaching (ELT) textbooks. Still, knowledge of how textbook images may support the development of the learner’s communicative competence is still scarce. This paper ... -
Plan Colombia: ¿Estados Unidos ante un nuevo enemigo América Latina?
(Journal article; Peer reviewed, 2004)Una visión crítica de las consecuencias de la política antiterrorista de Estados Unidos con respecto a América Latina, luego del 11 de septiembre de 2001, demuestra que la implantación del Plan Colombia, bajo el gobierno ... -
The Potential for Aesthetic Experience in a Literary App: An analysis of The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This analysis of the literary app The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore is theoretically grounded in Wolfgang Iser’s theories of aesthetic response and multimodal social semiotics. The first part of the analysis ... -
The relationship between interaction mindsets and language teachers’ self-development practices
(Chronicle, 2024)Self-development is a crucial aspect of language teaching as it fosters various dimensions of language teacher cognition, affect, and identity, ultimately contributing to better learning outcomes. Most studies on language ... -
Ros av tolvtakteren
(Chapter, 2022)En usedvanlig produktiv akkordprogresjon i populærmusikk gjennom de siste 120 årene er den såkalte tolvtakteren. Et eksempel på en tolvtakter i C-dur kan settes opp slik: //C/C/C/C/F/F/C/C/G/F/C/C// På musikerspråk ville ... -
Semblanza mortis de R. H. Moreno Durán
(Journal article, 2006) -
Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for ... -
Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet
(Chapter, 2020)Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten ... -
Skolebaserte fellesskap for læring og forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2011)I denne artikkelen viser jeg hvordan teori og praksis, lærerutdanning og læreryrke, forsker, lærer og lærerstudent kan møtes i et så likeverdig samarbeidsforhold som mulig. Gjennom aksjonslæring og aksjonsforskning som ... -
Snakk om bildebøker!: En studie av barnehagebarns resepsjon
(Doctoral thesis, 2015)Denne studien skal ha fokus på lesning av bildebøker som sosial opplevelse og kollektiv meningsskaping. Studien skal rette oppmerksomheten mot det ordene og bildene framkaller inni leserne. Styrt av skrift og bilder skaper ... -
Snø og samfunnskritikk - snømotivet i Alexander Kiellands "Sne" (1886) og Jonas Lies "Familjen paa Gilje" (1883)
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Snow is the principle source of imagery both in Alexander Kielland’s Snow and in Jonas Lie’s Familjen paa Gilje, although it has different tasks to fulfill. Whereas Kielland’s narrator depicts snow as a homogenizing material ... -
Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus
(Chapter, 2021)Det vikværske dialektområdet dekker et stort geografisk område på det sentrale Østlandet, og flere beskrivelser av området viser til at vikværingene har ei oppfatning om at de snakker et felles talemål (Endresen 1990; ...