Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamlet
Original version
Mortensen-Buan, A.-B., & Furumo, M. (2020). Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevens engasjement i arbeidet med Hamlet. I N. Elf, T. Høegh, K. Kabel, E. Krogh, A. Piekut, & H. Rørbech (red.), Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. (s. 125-140). Odense:: Syddansk Universitetsforlag.Abstract
Denne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten elevene tilbys, kan ha betydning for elevenes engasjement i arbeidet med teksten. Vi har benyttet observasjoner og samtaler med elever, samt analysert lesespørsmål knyttet til verket. Et hovedpoeng i diskusjonen er skillet mellom en kontekstorientert og analytisk lesemåte, og en elevorientert lesemåte. Vi oppsummerer med at kulturen for lesing i den gitte klassen er preget av en elevorientert og utforskende lesemåte der elevene inviteres til å trekke inn egne erfaringer og følelser i leseprosessen, men uten å miste teksten av syne. Videre oppsummerer vi med at en slik litteraturfaglighet kanskje kan bidra til at elever ikke opplever faglighetens grenser som uoverkommelige og faget som fremmed og distansert.