Snakk om bildebøker!: En studie av barnehagebarns resepsjon
Doctoral thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2458132Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Doctoral dissertations at University of Agder. 283 p. Universitetet i Agder, 2015Sammendrag
Denne studien skal ha fokus på lesning av bildebøker som sosial opplevelse og kollektiv meningsskaping. Studien skal rette oppmerksomheten mot det ordene og bildene framkaller inni leserne. Styrt av skrift og bilder skaper leseren av sine egne tanker og følelser en ny tekst, som for ham eller henne er det litterære verket. I et slikt perspektiv blir det litterære verket noe som er personlig konstruert i hvert barn. I utgangspunktet er det kun barnet selv som har tilgang til sin egen opplevelse av den litteraturen som blir lest. Barnas tekstlige samhandling er det redskap for meningsskaping jeg som forsker har tilgang til når jeg vil finne ut hva lesernes meningsskaping har resultert i. I mitt materiale er leseren ikke alene, men omgitt av både andre barn og voksne, slik at det er mulig å undersøke hvordan barna eventuelt samhandler om en felles og sosial meningsskaping. Med bakgrunn i at det er barna selv som skaper sin egen opplevelse av det litterære verket, er det et poeng at barna får ta initiativ til samtaler om emner de er opptatt av og definerer underveis i lesningen. Den innfallsvinkelen jeg nå har presentert, er ny og lite utforsket når det gjelder barnehagebarn og lesning av barnelitteratur i dag.
Beskrivelse
-