Browsing Institutt for språk og litteratur by Title
Now showing items 1-20 of 161
-
A Critical Analysis of an Innovative Approach: A Case of Diversity in Norwegian Education
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article investigates an innovative approach that has as its aim to ensure that more students complete secondary education. The national program, called Competence for Diversity, puts emphasis on children with minority ... -
A-endelser og lokal indeks blant ungdommer i flerspråklige miljøer i Oslo
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen viser hvordan unge språkbrukere i flerspråklige miljøer i Oslo bruker tradisjonelle talemålstrekk som utrykk for lokal identitet og tilhørighet, og at lokale språktrekk også får ny og utvida betydning når de ... -
Adolescents’ critical, multimodal analysis of social media self-representation
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In a digital society, adolescents’ lives are heavily influenced by various multimodal texts published on social media platforms. Digital texts challenge conventional forms of literacy teaching while requiring new forms of ... -
Agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen: Når og hvordan eksaminator oppfordrer elevene til å vise ytterligere kompetanse ved å sette agendaen selv
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen undersøker vi læreres agendasøkende spørsmål i muntlig eksamen, i avslutningssekvenser der lærere inviterer elevene til å sette agenda gjennom spørsmål som «Er det noe du har lyst til å si som du ikke ... -
Andrespråksdeltakelse i bringesituasjonen i barnehagen - en utforskning av ut- vekslingsstrukturanalyse som analyse-metode i interaksjonell andrespråksforskning
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Nasjonalt og internasjonalt uttrykkes behovet for forskning på barns og voksnes andrespråksdeltakelse i samtaler i ulike kontekster og sammenhenger. Målet med denne artikkelen er todelt. For det første ønsker jeg å bidra ... -
Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The assessment of oral skills is a key part of school examination systems around the world. Typically, examiners engage candidates in a conversational encounter to elicit assessable talk. However, we know little about how ... -
Assessment in practice: achieving joint decisions in oral examination grading conversations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)How do examiners reach joint decisions when they grade oral examinations? While government and policymakers provide general frameworks about grading decisions, we know little about how they are actually accomplished in ... -
Avgangseksamen i norsk – på kva måtar gir oppgåvene mogelegheit til kreativ akademisk skriving?
(Chapter, 2019)I teksten forsøker eg å finne ut av korleis studentane er førebudde på den akademiske skrivinga i høgare utdanning. Det sentrale spørsmålet er kor vidt skriveoppgåvene i skulen opnar opp for at elevane kan komme med ... -
«Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk
(Chapter, 2021)Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ... -
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ... -
Bildeboka som kunstopplevelse - Underliggjørende virkemidler i Shaun Tans crossover bildebok Sommerregler
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Omdreiningspunktet for denne artikkelen er Viktor B. Sklovskijs begrep underliggjøring. Underliggjøring skjer når et kunstverk skaper store tolkingsrom gjennom ulike estetiske kvaliteter. Målet med artikkelen er å utforske, ... -
Bildebøker i multimodale og digitale lese- og skriveprosesser : Elevers skapende arbeid med skriving, bilde, lyd og stemme
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2018) -
Bildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Kunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og ... -
Bildebøker, lese-engasjement og tolkningsfellesskap
(Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer et møte mellom to femåringer i barnehagen og ei bildebok. Boka ser ut til å vekke engasjement gjennom tekst og bilder, men lesesituasjonen ser også ut til å underbygge barnas lese-engasjement. ... -
Boka eller filmen? En studie av det empatiskapende potensialet i Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder og Ett öga rødt og filmede adaptasjoner av disse
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen studerer filmatiseringen av Jonas Hassen Khemiris roman Ett öga rött (2007 og 2003) og den filmede dramatiseringen av hans roman Jag ringer mina bröder (2014 og 2012). På bakgrunn av forskning på skjønnlitteraturens ... -
Challenging Nordic Exceptionalism: Norway in Literature by and about Irregular Migrants
(Journal article; Peer reviewed, 2021)According to social scientists, the Nordic countries have claimed to have a unique humanitarian and peace-loving relationship to the colonialized or poor parts of the world, and, according to criminologists, the Nordic ... -
Characterizing CLIL teaching: New insights from a lower secondary classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2018)As a bilingual teaching method, Content and Language Integrated Learning (CLIL) is growing in popularity in Europe and research has primarily focused on (language) learning outcomes. Few studies have identified what ... -
Charting the motivation, self-efficacy beliefs, language learning strategies, and achievement of multilingual university students learning Arabic as a foreign language
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Research on the relationship between students’ language learning motivation (LLM), language learning strategies (LLS), self-efficacy beliefs (SEB), and achievement in non-European languages has been both limited and ... -
Chasing fleeing animals – on the dramaturgical method and the dramaturgical analysis of teaching
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The dramaturgical method has been used to analyse teaching and didactic contexts, but the method is not adequately described or established in such contexts. In this article we use dramaturgy as a lens for describing and ... -
Colonial acts in Norwegian EAL textbooks – Relations between coloniser and colonised
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article discusses representations of colonial acts and the relationship between coloniser and colonised in EAL (English as an Additional Language) textbooks produced for grades 5–7 in Norwegian schools. Multimodal and ...