Bildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2638516Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. 2019, 106 (4), 279-293. https://doi.org/10.18261/issn.1500-1989-2019-04-04Sammendrag
Kunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og begrepsapparat. Hans filosofi om den estetiske medlidenhet kretser rundt hvordan kunsten, ved å spille på publikums etiske innstillinger, modellerer ulike følelsesmessige responser. Med utgangspunkt i begrepene «interdependens», «stemthet» og «spontane livsytringer» nærleser jeg Krigen (2013) av Gro Dahle og Kaja Dahle Nyhus og Det første barnet på månen (2009) av Bjørn Arild Ersland og Lars M. Aurtande. Jeg opererer ikke med reelle lesere, men låner Paul Ricoeurs (1984) mimesisbegreper: «prefigurasjon», «konfigurasjon» og «refigurasjon». Dette gjør det mulig å undersøke hvordan disse bøkene, ved å skrive inn et kunnskaps- og erfaringssubjekt med grunnleggende etiske innstillinger, modellerer en type emosjonell respons. Art often calls on an audience’s emotions. In this article, I examine how certain picturebooks evoke affective responses. I do this while leaning on Knud Eiler Løgstrup’s (1905–81) philosophy of art and conceptual framework. His philosophy of “aesthetic compassion” revolves around how art models different emotional responses by playing on the audience’s ethical values. Based on his concepts “interdependency”, “attunement/mood” and “spontaneous expressions of life”, I read Krigen (2013) by Gro Dahle and Kaja Dahle Nyhus and Det første barnet på månen (2009) by Bjørn Arild Ersland and Lars M. Aurtande. I do not operate with historical readers, but borrow Paul Ricoeur’s (1984) mimesis-concepts “prefiguration”, “configuration” and “refiguration”. This makes it possible to investigate how these books model a type of emotional response by structuring an ethical knowledge- and experience-subject in the texts.
Beskrivelse
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License