Bildebøker, lese-engasjement og tolkningsfellesskap
Original version
Solstad, T. (2022). Bildebøker, lese-engasjement og tolkningsfellesskap. Viden om Literacy, (31), 116-124.Abstract
Denne artikkelen presenterer et møte mellom to femåringer i barnehagen og ei bildebok. Boka ser ut til å vekke engasjement gjennom tekst og bilder, men lesesituasjonen ser også ut til å underbygge barnas lese-engasjement. Gjennom denne framstillingen reflekterer jeg over lese-engasjement og lesemotivasjon. Her skal jeg først presentere boka artikkelen dreier seg om, sammen med et teoretisk utgangspunkt for lesing av litteratur. Jeg vil forklare hva jeg legger i begrepet ‘lese-engasjement’, mot slutten av artikkelen.
Temaet for denne utgivelsen av tidsskriftet Viden om Literacy er lese-engasjement og lesemotivasjon. I denne artikkelen vil jeg vise hvordan lese-engasjement kan komme til uttrykk gjennom barns møte med bildeboka Emilie selger en gutt1 (Ersland & Brøgger, 2011a). Artikkelen presenterer et empirifragment fra min ph.d.-avhandling Snakk om bildebøker! En studie av barnehagebarns resepsjon (2015), der en gutt og ei jente på fem år leser boka sammen med en barnehagelærer i barnehagen. Begge barna kjenner boka godt fra før, men barnehagelæreren som leser for dem, har ikke lest boka tidligere. Asymmetrien i kunnskap ser ut til å generere en veiledningsrolle hos barna overfor den voksne. De gir begge to råd til den voksne om hvordan boka skal leses, hva den tematiserer, og hvordan den kan forstås. Det at barna får mulighet til å kommentere og veilede den voksne leseren, ser ut til å bidra til engasjement og leseglede hos barna. Det gir også den voksne unik innsikt i barnas forståelse av boka.