Skolebaserte fellesskap for læring og forskning
Original version
Burner, T. (2011). Skolebaserte fellesskap for læring og forskning. Tidsskriftet FoU i praksis, 5(1), 29-45.Abstract
I denne artikkelen viser jeg hvordan teori og praksis, lærerutdanning og læreryrke, forsker, lærer og lærerstudent kan møtes i et så likeverdig samarbeidsforhold som mulig. Gjennom aksjonslæring og aksjonsforskning som tilnærming og med klasseledelse som tema deltok jeg i et læringsfellesskap på en ungdomsskole. Gjennom artikkelen ønsker jeg å løfte fram dette fellesskapet og analysere det, og dermed også gi andre noen tanker om hvordan et slikt samarbeid kan foregå, hvilke positive erfaringer som ligger i det, og ikke minst hvilke utfordringer man kan møte på. Samarbeidet er del av et større prosjekt, noe som kommer fram innledningsvis. Artikkelen konkluderer med at aksjonslæring fører til mer refleksjon og bevissthet rundt egen undervisning, og større takhøyde i lærerteamet for å diskutere klasseledelse. Utfordringene er å sette av tid til teorilesing, forstå at veien blir til mens man går, og å se sammenhenger mellom de gangene faggruppa kommer sammen.