Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBurner, Tony
dc.date.accessioned2012-01-17T10:59:38Z
dc.date.available2012-01-17T10:59:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationBurner, T. (2011). Skolebaserte fellesskap for læring og forskning. Tidsskriftet FoU i praksis, 5(1), 29-45.no_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142369
dc.description.abstractI denne artikkelen viser jeg hvordan teori og praksis, lærerutdanning og læreryrke, forsker, lærer og lærerstudent kan møtes i et så likeverdig samarbeidsforhold som mulig. Gjennom aksjonslæring og aksjonsforskning som tilnærming og med klasseledelse som tema deltok jeg i et læringsfellesskap på en ungdomsskole. Gjennom artikkelen ønsker jeg å løfte fram dette fellesskapet og analysere det, og dermed også gi andre noen tanker om hvordan et slikt samarbeid kan foregå, hvilke positive erfaringer som ligger i det, og ikke minst hvilke utfordringer man kan møte på. Samarbeidet er del av et større prosjekt, noe som kommer fram innledningsvis. Artikkelen konkluderer med at aksjonslæring fører til mer refleksjon og bevissthet rundt egen undervisning, og større takhøyde i lærerteamet for å diskutere klasseledelse. Utfordringene er å sette av tid til teorilesing, forstå at veien blir til mens man går, og å se sammenhenger mellom de gangene faggruppa kommer sammen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherTapir akademisk forlagno_NO
dc.subjectklasseledelseno_NO
dc.subjectaksjonsforskningno_NO
dc.subjectlæringsfellesskapno_NO
dc.subjectskoleutviklingno_NO
dc.titleSkolebaserte fellesskap for læring og forskningno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber29-45no_NO
dc.source.volume5no_NO
dc.source.journalTidsskriftet FoU i praksisno_NO
dc.source.issue1no_NO
dc.identifier.cristin801998


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel