Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985474Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [300]
- Institutt for språk og litteratur [163]
- Publikasjoner fra CRIStin [3867]
Originalversjon
Bakke, J., & Lindstøl, F. (2021). Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(2), 39-56. https://doi.org/10.23865/jased.v5.2630Sammendrag
I denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for undervisning og forskning. Ved hjelp av nasjonale og lokale styringsdokumenter for lærerutdanningen, GLU, samt pensumlitteratur om observasjon, identifiserer vi konkrete observasjonsferdigheter og utforsker hvordan dette kan omsettes til praktisk undervisning. Undervisningen er sentrert rundt ulike former for fiksjonalisering, som i denne konteksten betyr hvordan lærerutdannere bruker rom, kropp, tid og tekst til å iscenesette tenkte hendelser fra skole og klasserom. Vi bruker dramaturgiske analyser for å undersøke undervisningsforløp og hendelser som handler om å observere. Studien viser hvordan fiksjonalisering kan anvendes for å trene på spesifikke ferdigheter som å sanse og tolke, som inngår i det å observere. Vi identifiserer også måter å komponere undervisning på som kan bidra til å innvie studentene i observasjon som metode.