Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakke, Jannike Ohrem
dc.contributor.authorLindstøl, Fride
dc.date.accessioned2022-03-16T10:33:09Z
dc.date.available2022-03-16T10:33:09Z
dc.date.created2021-04-18T13:20:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBakke, J., & Lindstøl, F. (2021). Ser du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonalisering. Journal for Research in Arts and Sports Education, 5(2), 39-56.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985474
dc.description.abstractI denne dramaturgiske studien undersøker vi hvordan lærerstudenter trener på observasjon som ferdighet og metode for å forberede seg til observasjonspraksis i skolen. Treningen foregår i et profesjonsverksted, en arena for undervisning og forskning. Ved hjelp av nasjonale og lokale styringsdokumenter for lærerutdanningen, GLU, samt pensumlitteratur om observasjon, identifiserer vi konkrete observasjonsferdigheter og utforsker hvordan dette kan omsettes til praktisk undervisning. Undervisningen er sentrert rundt ulike former for fiksjonalisering, som i denne konteksten betyr hvordan lærerutdannere bruker rom, kropp, tid og tekst til å iscenesette tenkte hendelser fra skole og klasserom. Vi bruker dramaturgiske analyser for å undersøke undervisningsforløp og hendelser som handler om å observere. Studien viser hvordan fiksjonalisering kan anvendes for å trene på spesifikke ferdigheter som å sanse og tolke, som inngår i det å observere. Vi identifiserer også måter å komponere undervisning på som kan bidra til å innvie studentene i observasjon som metode.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleSer du gorillaen i rommet? Om å undervise i observasjon ved bruk av fiksjonaliseringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 J. O. Bakke & F. Lindstøl.en_US
dc.source.pagenumber39-56en_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/jased.v5.2630
dc.identifier.cristin1904887
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal