Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 31-50 av 157
-
Det umulige er mulig
(Chapter, 2020)Artikkelen tar for seg spørsmålet om defektivitet i grammatiske mønstre er en absolutt egenskap i seg sjøl. Nærmere bestemt undersøker vi adjektiver som angivelig mangler nøytrumsform og adjektiver som angivelig er begrensa ... -
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap ... -
Doctorateness across Higher Education Institutions in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This article investigates doctorateness in Norway by evaluating the juridical regulations for doctoral studies at all PhD-awarding universities and university colleges according to the following categories: admission, ... -
Editorial: Perspectives on Nordic phonology
(Others, 2021)In this editorial, we first offer a glimpse of the scope and traditions of studying phonology in the Nordic countries and how these are mirrored in the aims of FiNo and the topics presented at its 2020 workshop. We then ... -
The effectiveness of the Conversation Analytic Role-Play Method (CARM) on interactional awareness: A feasibility randomized controlled trial with student teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study tested the effectiveness of communication skills training intervention CARM (Conversation Analytic Role-play Method) on student teachers at a university in Norway. A feasibility randomized controlled trial (n = ... -
«Eg meiner bokleg opplysning, denne ‘daude bokstavlære’» - Vinje om boklærdommen
(Chapter, 2021)Hva mener Vinje når han i det ene øyeblikket snakker i favør av opplysning og kunnskap, og i det andre kommer med ironiske og satiriske utfall mot lærdommen som han betegner som «altfor bokleg og lekamlaus og for lite vend ... -
El uso de narraciones para estudiar la influencia interlingüística en la producción de aprendices noruegos de español como L3.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)La influencia interlingüística (IIL) en la mente de los hablantes es una de las piezas fundamentales para comprender los procesos cognitivos de aprendizaje y producción de una segunda o sucesiva lengua. En este artículo ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
(Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
En bluespreken: Om Son House og «Preachin’ the Blues»
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Eddie “Son” House Junior (1902-1988) was a blues musician from Mississippi, especially known for his recordings from 1930, among which we find “Preachin’ the Blues”, one of his greatest achievements. It deals with the ... -
En nivådelt modell for multimodal komposisjonsanalyse av digitalt medierte sakprosatekster
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen presenterer jeg en nivådelt modell for analyse av teksters komposisjon av flere meningsbærende uttrykksformer. Materialet er to norskfaglige sakprosatekster, i analysen benevnt som bloggutsnitt, produsert ... -
«En Ridder saa bold og en Frøken saa grand» – spøkelsesdikting i vers og på prosa
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The publication of Thomas Percy’s anthology Reliques of Ancient English Poetry (1765) not only marked a new interest in the old medieval ballads themselves, but provided contemporary writers with dramatic literary motifs. ... -
Erotismo, militarismo y mujeres en la carnavalización de la tragedia colombiana en El Toque de Diana de R.H. Moreno-Durán
(Journal article, 2006)La literatura carnavalizada debe caracterizarse por una intención política transgresora, que asuma todos los lenguajes canónicos y elitistas, con sus variantes internas, para parodiarlos y ridiculizarlos al máximo. ... -
"Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk ... -
Ethical dimensions when intervening in classroom research
(Journal article; Peer reviewed, 2016)There is an increasing amount of educational research that aims at intervening in classroom teaching and learning practices, partly as a response to “what works” in education. However, few researchers ask the fundamental ... -
Ethos i skrift, sak og sjel - tanker om skriving som karakterskaping
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Lange, drøye skriveprosesser åpner ikke bare en mulighet for å forme og finpusse etos med tanke på et endelig mål om å vinne frem med et budskap, prosessene gir også anledning til å utvikle karakteren til forfatteren. ... -
Evaluating Perceptions towards the Consequential Validity of Integrated Language Proficiency Assessment
(Journal article; Peer reviewed, 2022)This research study explores teacher and student perceptions to verify consequential validity and the potential washback effect of a locally developed university-level English language proficiency test which consists of ... -
Evaluative conduct in teacher–student supervision: When students assess their own performance
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The practice of evaluating one’s own performance or that of another is ubiquitous across workplaceand institutional settings and is foundational to the educational endeavour. In contrast to the tradi-tional dynamic of ... -
Exploring Communication Strategy Use and Metacognitive Awareness in the EFL Classroom
(Chapter, 2018)This study explores the impact of communication strategy (CS) teaching on students' qualitative and quantitative use of such strategies in the context of learning English as a foreign language in Norway. In addition, it ... -
Exploring the Practical Impacts of Research Engagement on English Language Teaching: Insights from an Online Community of Practice
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Practitioner research has been gaining prominence as a means for professional development (PD) since it provides teachers with opportunities to reflect on, comprehend, and transform their practices. However, there is a ... -
Exploring the relationship between extramural English, self-efficacy, gender, and learning outcomes: A mixed-methods study in a Norwegian upper-secondary school
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article reports on a mixed-methods study regarding the extent to which the extramural English (EE), external attributions, self-efficacy (concerning EFL reading, speaking, writing, and listening skills), and gender ...