Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
Peer reviewed, Others
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norendal, A., & Bueie, A. (2019, 17. desember). Audhild Norendal og Agnete Bueie: Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig. Landslaget for Norskundervisning. https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/audhild-norendal-og-agnete-bueie-elevperspektiv-p-eksamensoppgavene-i-norsk-skriftligAbstract
Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få studier der elevstemmene kommer til uttrykk. I denne artikkelen presenteres en studie der vi undersøker hvordan elever på 10. trinn opplever det å være oppe til eksamen i norsk skriftlig[1]. Studien bygger på data fra et fokusgruppeintervju (N = 14) og en spørreundersøkelse (N = 129). Funnene drøftes i lys av fagfornyelsen og diskursen om norskfaget som et dannings- og redskapsfag. Resultatene av studien viser at elevene er fornøyde med flere sider ved nåværende eksamensordning, som forberedelsestiden, både fagspesifikke og fagovergripende oppgaver og at de blir forberedt på å skrive teksttyper[2] de mener de har bruk for videre. Men elevene mener at de bare delvis får vist norskfaglig kompetanse på eksamen, og de ønsker seg oppgaveemner som de i større grad kan relatere til sin egen livsverden.