dc.contributor.author | Norendal, Audhild | |
dc.contributor.author | Bueie, Agnete Andersen | |
dc.date.accessioned | 2020-03-09T12:21:12Z | |
dc.date.available | 2020-03-09T12:21:12Z | |
dc.date.created | 2019-12-19T08:56:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Norendal, A., & Bueie, A. (2019, 17. desember). Audhild Norendal og Agnete Bueie: Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig. Landslaget for Norskundervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2646010 | |
dc.description.abstract | Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få studier der elevstemmene kommer til uttrykk. I denne artikkelen presenteres en studie der vi undersøker hvordan elever på 10. trinn opplever det å være oppe til eksamen i norsk skriftlig[1]. Studien bygger på data fra et fokusgruppeintervju (N = 14) og en spørreundersøkelse (N = 129). Funnene drøftes i lys av fagfornyelsen og diskursen om norskfaget som et dannings- og redskapsfag. Resultatene av studien viser at elevene er fornøyde med flere sider ved nåværende eksamensordning, som forberedelsestiden, både fagspesifikke og fagovergripende oppgaver og at de blir forberedt på å skrive teksttyper[2] de mener de har bruk for videre. Men elevene mener at de bare delvis får vist norskfaglig kompetanse på eksamen, og de ønsker seg oppgaveemner som de i større grad kan relatere til sin egen livsverden. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Landslaget for Norskundervisning | |
dc.relation.uri | https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/audhild-norendal-og-agnete-bueie-elevperspektiv-p-eksamensoppgavene-i-norsk-skriftlig | |
dc.title | Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Others | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 19 | en_US |
dc.identifier.doi | https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/audhild-norendal-og-agnete-bueie-elevperspektiv-p-eksamensoppgavene-i-norsk-skriftlig | |
dc.identifier.cristin | 1762810 | |
cristin.unitcode | 222,59,2,0 | |
cristin.unitname | Institutt for språk og litteratur | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |