Blar i Institutt for språk og litteratur på tittel
Viser treff 87-106 av 149
-
Mehrsprachigkeitsdidaktik im frühen DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In den skandinavischen Ländern arbeitet man seit vielen Jahren daran, den früheren Start mit 2. Fremdsprachen an den Schulen einzuführen. Seit einer Schulreform im Jahre 2014 wird nun in Dänemark DaF-Unterricht bereits ab ... -
Metacognition in Language Learning and Teaching
(Book; Peer reviewed, 2018)This volume offers an exhaustive look at the latest research on metacognition in language learning and teaching. While other works have explored certain notions of metacognition in language learning and teaching, this book, ... -
The moderating effect of multilingualism on the relationship between EFL learners’ grit, enjoyment, and literacy achievement
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Aims and Objectives/Purpose/Research Questions: The study investigated the relationship between the L2 grit, domain-general grit, foreign language enjoyment (FLE), multilingualism, and self-reported literacy achievement ... -
Moterobringens kunst. Latin-Amerikas barokke tradisjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Havanna, 18. januar 1957: Den cubanske forfatteren José Lezama Lima holder et foredrag som under tittelen «La curiosidad barroca», den barokke nysgjerrigheten, skal bli sentralt i forståelsen av den latinamerikanske barokkens ... -
Multilingual Events in Late Medieval Personal Documentary Texts from the Winchester Diocese Collection in 1400–1525
(Chapter, 2022)This chapter discusses multilingual practices (involving Latin, English and French) in fifteenth-century personal documents from the Winchester Diocese collection. It investigates instances of multiple language use – here ... -
Multilingualism in Curriculum Reform (LK20) and Teachers' Perceptions: Mind the Gap?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The present study investigates the dichotomous relationship between the official language policies celebrating multilingualism in education on the one hand, and the practice field facing practical challenges concerning ... -
Multimodal texts in kindergarten rooms
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article provides an overview of the results of our project “The Kindergarten Room: A Multimodal Pedagogical Text”. Our major initiative was to investigate what the multimodal texts in kindergarten represent and the ... -
Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ... -
Når mor er gullfisk. Estetikk og etikk i bildeboka Akvarium
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen utforsker jeg hvordan Gro Dahle og Svein Nyhus’ bildebok Akvarium (2014) fremstiller hvordan det er for barnet å vokse opp med en forelder som er emosjonelt utilgjengelig. Gjennom en analyse av peritekstene ... -
Norsk Omstilling i høyere utdanning som retorisk praksis – en fortolkende kritikk av tillit og agency
(Peer reviewed; Journal article, 2023)En vinterdag dukker et spørreskjema opp i innboksen til de 1700 medarbeidere på et av Norges nye universiteter. Nå skal det svares på spørsmål om arbeidsmiljøet gjennom en såkalt ”ARK-undersøkelse”. Det er flere fusjoner ... -
Norskeksamen i grunnskolen. Hvordan opplever sensorkorpset at danningsperspektivet blir ivaretatt?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tar for seg skriftlig norskeksamen i grunnskolen og er en analyse av sensorkorpsets tilbakemeldinger på eksamensoppgavene i 2016. Materialet er oppmannsrapporter og spørreskjemaer som Utdanningsdirektoratet ... -
Nytt blikk på barns lesing: Utforskning av bildebøkers potensial i utdanningsinstitusjoner i Danmark, Sverige, Finland og Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I Grevlingdager (Dahle og Dahle Nyhus, 2019) tematiseres skolevegring i ei skjønnlitterær bildebok for barn og unge. Gjennom Dahles poetiske språk og de sterke, ekspressive og mørke bildene til Dahle Nyhus får leseren ... -
Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer - slik elevene ser det
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Sammendrag Til tross for en etablert oppfatning av tilbakemeldingers betydning for læring, er elevenes oppfatning og vurdering av tilbakemelding et lite utforsket område. Hvilke tilbakemeldinger synes elevene er nyttige? ... -
Om fornying av demonstrativer i norsk
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Formålet med studien som presenteres i denne artikkelen, er å kartlegge bruksområdene og funksjonene til norske demonstrativkonstruksjoner som er bygd opp av et “grunndemonstrativ”, f.eks. den, denne, hun og han, og en ... -
Optimism and alienation – colour schemes and soundscapes as means for the social construction of risk in climate education videos
(Peer reviewed; Journal article, 2020)While the field of climate change communication has become increasingly interested in visual representations, there has been a lack of research that attempts to capture the breadth and variety of semiotic resources being ... -
Oral skills and learner agency in the foreign language classroom: Reflections on self-regulated learning and feedback in a Nordic perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Learner agency is frequently advocated as a basic principle of contemporary language education, involving learner engagement and autonomy. This principle is supported by research in the fields of Self-Regulated Learning ... -
"Paa gammelt Maal og paa Pergament". Har det funnest ein skriftleg norsk balladetradisjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Det blir gjerne stillteiande rekna med at dei norske balladane har blitt overførte i munnleg tradisjon frå seinmellomalderen og fram til midten av 1800-talet, da Landstad, Bugge og andre samlarar feste balladetradisjonen ... -
Palatalization in Educated Cairene Arabic
(Journal article; Peer reviewed, 2015)In the speech of some educated Cairenes, the coronal stops /t d tˤ dˤ/ acquire a secondary palatal articulation before high front vowels and glides, resulting in [tj] or [dj]. Based on first-hand data, this article provides ... -
Pavlenkos metode
(Chapter, 2019)I denne artikkelen tar jeg for meg spørsmålet om kreativitet i akademisk skriving innenfor lingvistikkfaget. Jeg tar utgangspunkt i bruken av narrativer i tekstene til to teoretisk sett svært ulike lingvister: Steven Pinker ... -
PhD revisited: Formative assessment of writing in English: A school- based study of perceptions, practices and transformations
(Chapter, 2019)This chapter reports from a doctoral study (Burner, 2016a) that explored teacher and student perceptions and practices of formative assessment (FA) in English writing classes. Four English teachers and their students (N=100) ...