Blar i Master i økonomi og ledelse / siviløkonom på tittel
Viser treff 65-84 av 328
-
Effekten av Oljesjokk på oljeprisen den amerikanske økonomien. En strukturell vektor-autoregressiv analyse av tilbuds- og etterspørselssjokk
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven undersøker vi om vår utviklede modell av kilian (2009) gir oss gode indikasjoner om oljespesifikke sjokk påvirker oljepris og amrikanske økonomien sett med en nyere tidsperiode. Dette gjør vi med å gjennomføre ... -
Effekten av posisjoneringsstrategier på oppfattet merkekonsept
(Master thesis, 2012)I denne avhandlingen har vi studert velkjente temaer innenfor merkelitteraturen; merkeposisjonering og merkekonseptene. Dette er den første studien på norsk som bidrar til forståelsen av sammenhengen mellom disse to ... -
Effekten av sosialt ansvarlige investeringer på porteføljens risikojustert avkastning basert på ESG- og karbonavtrykkscore: En sammenligning av ti STOXX Europa 600-indeksbaserte porteføljer
(Master thesis, 2022)Sosialt ansvarlige investeringer (SRI) har vokst betydelig siden 1900-tallet. Det var opprinnelig en nisjeinvesteringsstrategi, men det har snudd til å bli populært blant et bredt spekter av investorerer som foretar sosialt ... -
Effektene av interaksjoner og psykologiske prosesser på merkevarebygging for sportsarrangement
(Master thesis, 2020)Denne studien består av en kappe og to forskningsartikler som handler om merkevarebygging for sportsarrangement. Kappen kobler sammen de to forskningsartiklene, og er skrevet mer utfyllende og detaljert enn de to ... -
Effekter av klyngesamarbeid
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen studerer effekter av klyngesamarbeid i to lokale klynger på Ringerike. Næringsklynger er et mye omtalt og flytende begrep, og det finnes ulike definisjoner av fenomenet. Porter (1990) har den mest siterte ... -
Effekter av markedsorientering og organisasjonskultur på bedriftens ytelse
(Master thesis, 2013)Funnene i denne avhandlingen støtter de direkte effektene av de to MO-støttende kulturtypene, markedskultur og entreprenørkultur, samt interaksjonen av disse. Det betyr at bedrifter som har en organisasjonskultur som ... -
Effekter av merkerelasjoner og merkekonsept på evaluering av uoverensstemmende merkeutvidelser
(Master thesis, 2008)Avhandlingen utleder seks kategorier av hypoteser, til sammen 30 delhypoteser, som besvarer forskningsspørsmålene. Ut fra validering av avhandlingens begreper må to dimensjoner av merkerelasjon forkastes i forhold til ... -
Effekter av prissetting av pakkeløsninger
(Master thesis, 2009)Temaet for denne studien er bundling (pakkekjøp) sett i et forbrukerperspektiv. Kort fortalt er bundling salg av to eller flere separate produkter og/eller tjenester i en felles pakke (Stremersch og Tellis, 2002). Nærmere ... -
Effektivisering av politiets datainnhenting
(Master thesis, 2021)I den stadige teknologiske utviklingen er det viktig at politiet holder følge. Ikke bare for å fange opp nye metoder hos kriminelle, men også for å utnytte ressursene man har til rådighet. Datainnhenting utgjør en stor del ... -
Efficient market and signaling hypothesis on Vietnam Stock Exchange 2006-2009
(Master thesis, 2011)Efficient market and signaling hypothesis are interesting topics that have interested many researchers. This study tests the signaling theory of dividend announcements and examines the day of the week effect for the Vietnam ... -
Ekspansjons barrierer
(Master thesis, 2014)I denne avhandlingen analyserer vi hvilke barrierer små og mellomstore bedrifter opplever når de ekspanderer. Vi har tatt for oss IKT, varehandel og kontor som spesialiseringsområder. Vi fokuserer på hvordan de utvalgte ... -
Emotional Images in Charitable Appeals on Facebook; Effects of Using Different Emotional Images in Appeals on Sharing and Donation Intention
(Master thesis, 2021)Fundraising on social media is growing, but limited research exists on the effectiveness of different donation appeals on these platforms. Further research is warranted as the effectiveness of campaigns on social media is ... -
En empirisk undersøkelse av kundelojalitet med basis i selvbestemmelsesteori
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteravhandlingen er å konseptualisere og teste en forskningsmodell, som består av kundemotivasjon og -lojalitet. Vårt formål er å undersøke om graden av kundens motivasjon ved å bruke virksomhetens ... -
En empirisk undersøkelse av lederstil, motivasjon, jobbengasjement og turnoverintensjon blant tannpleiere i Norge
(Master thesis, 2019)ålet med denne masteravhandlingen var å teste sammenhenger mellom ulike typer lederstil, behovtilfredshet/-frustrasjon, motivasjon, og jobbengasjement og turnoverintensjon. Det ble valgt relevant teori for å belyse de ... -
En empirisk undersøkelse på hvordan lønn har en innvirkning på de grunnleggende behov, og behovenes sammenheng med motivasjon
(Master thesis, 2019)Empirisk forskning har vist at det foreligger en stor debatt på sammenhengen mellom lønn, de grunnleggende behovene og motivasjon. Med denne avhandlingen ønsker vi å bidra med økt forståelse ved å teste hvilken rolle de ... -
En kvantitativ undersøkelse av underreaksjon i forbindelse med kvartalsrapporter
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker om inntjeningsmomentum (PEAD) eksisterer i det norske aksjemarkedet, nærmere bestemt Oslo børs, og om denne anomalien kan forklares ved at investorer underreagerer til publisert inntjening i ... -
En undersøkelse av effektiviseringsmuligheter i produksjonsbedrifter for matvareindustrien : case studie av Bama salater
(Master thesis, 2020)Lean har sin opprinnelse fra produksjonsbedrifter for høy volumproduksjon (Demeter & Mateuz 2010, Modig og Ahlström 2012). For å øke effektivitet i produksjonsbedrifter har teorien om Lean blitt ofte benyttet for å løse ... -
Er bærekraft en byrde eller en ressurs?
(Master thesis, 2020)Bærekraft peker seg ut som et av de viktigste fokusområdene, både innenfor det private næringsliv og innen akademia. Selv om det er enkelt å tenke at bærekraft er et entydig positivt produktattributt, viser det seg fra ... -
Er det mulig å oppnå unormal høy avkastning på Oslo Børs ved bruk av handelsstrategier basert på markedsanomalier?
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne masteravhandlingen har vært å undersøke tilstedeværelsen av utvalgte markedsanomalier i det norske aksjemarkedet, og hvorvidt investorer kan nyttiggjøre seg av disse ved bruk av sine handelsstrategier. ... -
Er Industri 4.0 en døgnflue eller langvarig trend? En mixed-methods studie av kunnskap, relevans, anvendelse, utfordringer og effekter i norske bedrifter
(Master thesis, 2020)Industri 4.0 er et omtalt tema rundt om i verden og baserer seg på den “fjerde industrielle revolusjonen”. Siden introduksjon av konseptet i Tyskland i 2011 har populariteten vært en stigende trend i utlandet. Konsepter ...